Pages

Jun 21, 2013

Tawakkal, Pasghah, Menyeghah.

Salam uols.


hekceli exam tak abih lagi. ada la lagi seketul oral exam microb, lusa. ironinya, time orang nak abih exam cepat la, ada selang-selang hari pulek. taim susah macam pharma, takde pulak selang? hampeh.

well, 3ala kulli 7al (cewah student mesir) exam bolehlah kata dah abih. oral tu basically (untuk aku) markah bonus ja. kalau terer, banyak la markah. kalau tak terer, tak terer la jugak. menyengih jela depan dokter nanti. eheh.


siapa sangka banyak jugak aku belajar tahun tiga ni. setiap subjek tu ada pasangan dia. haha.
waktu belajar patho, aku belajar definisi bodoh.
waktu belajar parasite, aku belajar definisi bersyukur.
waktu belajar pharma, aku belajar definisi menyerah.
waktu habis exam microb tadi, aku belajar, susahnya nak redha dan tawakkal!

haha. kena tidur dulu baru lega baru dapat terima kenyataan bahawa exam tadi dah pun berlalu. apa yang dah jawab, sudah pun terjawab. yang takleh jawab, haaa. redha la. nak buat apa lagi? meraung?

seriusly, terima kasih kat semua yang mendoakan aku dan kawan-kawan sepanjang exam ni. andai kata kena reseat paper (nauzubillah) maka aku harap kita tabah. bak kata senior, berdoa pun ada seni.

dari kita minta supaya tak diberi ujian yang hebat, baik kita minta Allah bagi kekuatan untuk hadapi ujian tu. (tapi seriyes tak sanggup wei dur. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa)

T______T

makanya, harini aku belajar, susah tu memang susah, tapi hati kena teguh jugak tawakkal. diri kena teguh jugak bersabar.

doa tetap doa! eh.

Ramadhan pun dah dekat kan. lagi beberapa hari je lagi nak ramadhan ni, cuti pun dah mula, ayuh ler kita banyakkan amal untuk ready untuk ramadhan. bukan bila masuk ramadhan ready nak raya. well, kalau hangpa duk mesir senang ja sebab nak celebrate menda waktu raya. raya sini bosan gila. lepas solat raya balik tido. takde der ketupat-keputat ni.

sambil-sambil tambah amal tu, doa-doa la sekali untuk saudara kita di Palestin, Syria (bukan doa untuk wanita je ye. hehe), dan merata-rata tempat lagi yang ditindas.
and alang-alang tengah tadah tangan tu, doa la supaya dapat result yang molek-molek sikit. hehe.

ok renung-renungkan, dan selamat beramal!

psst: tadi tu bukan typo.
pssst: sedang merangka satu lagi cerpen. ya i know kerja majalah tak siap lagi. haha.
pssst: p/s dgn psst kan dekat2. stailo gak kalau ganti.

1 comment:

hanimyusra said...

jzk..peringatan yang baik..