Pages

Nov 11, 2011

macam-macam

salam satu agama.

oh. selamat hari raya. dah lepas dah pun. hehe.
alhamdulillah, haritu kami diberi kekuatan untuk buat majlis sambutan aidiladha anjuran siswa AQ kat sini.

penat, letih, lelah, semua ada.
bagi aku, ni adalah pengalaman yang terbaiklah setakat ni. bukan senang nak pegang program wei~

ala kulli hal, alhamdulillah semuanya dah berlalu. usah pening lagi adakah akan berlanggar dengan program 'pihak' lain, usah runsing lagi adakah ramai yang akan turun, usah risau lagi, munculkah soalan2 'kenapa perlu perpecahan' dan sebagainya.

sebelum kalian sambung baca, harus kalian tahu aku tulis dah panjang kat bawah ni tapi aku delete balik.
tulisan lebih bahaya daripada lisan. so aku tukar topiklah.

hello juniors.
belakangan ni banyak jugak aku nampak junior. yelah, masa memula tu aku tak lepak sangat dengan diorang. bila dah banyak program, banyaklah aku nampak.

ramai yang sedih kot, ataupun yang terlalu kecewa dengan keadaan mesir.
mesir kotor, mesir buruk, mesir serabut.

kalau nak list yang negatifnya, memang banyak!
keluar kena ada musyriflah bagai, takleh keluar malam2 sangat dsb.

susahnya hidup kat mesir!

lagi pulak haritu aku tolong hasan menyetelkan masalah rumah bebudak akhawat, juniorlah.
tandas rosak itu ini!
even lampu rosak pun nak suruh aku baiki. aku sepak jugak kang.

hai adik abang kakak sekalian.

sebelum jauh kita merungut, ingat!
Allah yang menentukan kita berada di sini.
nothing else matters.
dan ingat, segalan perancangan Allah itu lebih baik untuk kita.
kenapa kita perlu ada di tempat yang kotor, sesak, tak bertamadun ini?

supaya kita membesarlah. makin matang. makin bijak. makin kasar.

kalau dulu di Malaysia ada bibik buat kerja. ada mak ayah jadik 'hamba' (nauzubillah.). ada adik nak dibahan. ada teknologi. huhu.

sekarang semuanya tiada. sekarang semuanya sendiri. benar, kadang2 rindu juga rotan ayah, leter mak, tapi kalau dikenang-kenang, sampai bila mahu bergerak?

akan sampai satu masa nanti kita yang akan merotan, kita yang akan berleter. jadi didiklah diri kita awal2 untuk menerima kesusahan ini.

ini baru belajar.
mungkin ada orang anggap belajar medik ni taklah sesusah yang kita ingat. hotak hang. sekarang ni rasa tak susah even tak faham sebab takda test lagi. tengoklah nanti midterm. terberak nak stadi semua yang tak stadi dulu. mimpi pun mimpi tulang je. masa tu baru tau medik tu hape. kalau midterm tak rasa lagi, takpa, final nanti tengoklah.

medik yang susah ni pun, (yang sebahagian kita belum rasa tu), kita tercungap nak belajar, apatah lagi kerja nanti. praktikal nanti. ingat senang ke nak diagnose macam House? dia baca skrip bolehlah.
realiti doktor penuh kepahitan. aku tau la aku doktor kot. haha. takdelah. ni pengaruh citer medik sangat ni..


...

aku taktau aku mengarut hapa ni.
aku cuma nak nasihat, kepada yang masih baru di bumi pasir ini, masih baru di alam medik ini,
tabah2kan hati.
dunia tanpa dugaan tak seronok.
nanti muka2 yang takut lipas tu, lama2 pijak-pijak je lipas tuh. sempoi.

gembira2 di bumi mesir. syita' pun dah datang. takdela salji tapi sejuk tu syok apa!


aku dah merapu. tu je. huhu.

oh btw, mekasih la sesapa yg singgah sahur baca blog aku walaupun berkurun tak hapdet. komited pada benda realiti dari yang di alam maya ni. hehe.

wassalam.

6 comments:

nurul aini jamaludin said...

bagus senior ni..nak sign!!

naqiaq said...

abrar cakap "hotak hang". didikan aku berjaya :') aku bangga

MUJA said...

setuju. lg2 bab lipas .

zayed said...

haha..stuju2.. tetibe

nemesis3891 said...

wuuu zaid mesir. haha/

muja, lipas tu memang aku amik contoh ko. haha.

naqi, jom sesama masuk neraka. nauzubillah.

aini, nak sain mintak depan2 la wei. pe barang di alam maya..

Anonymous said...

Siyes saye yg junior ni terase.hoke,pasni jumpe tikus pijak2 je,sempoiii