Pages

Apr 16, 2011

terlunaskah hak-hak itu?

salam satu agama.
http://www.emocutez.com
bes. pegi usrah memang bes. MySpace


banyak dapat ilmu baru. selain kenyang. hehe
ok hat ni nak cerita nih.


8 hak kita kepada nabi.


tak sangka, kita pun ada hak yg perlu diselesaikan kepada nabi kita. pedia ya?



yg pertama, beriman kepada nabi.
macamana beriman dengan nabi tu?
beriman dengan maksud kita percaya nabi ada. percaya apa yang nabi kata.
lengkapnya syahadah seseorang adalah dengan sempurnanya kedua-dua syahadah. bermaksud, kita percaya Allah itu tuhan yang satu, Muhammad itu rasul. bila syaqq. huih cakap arab. huhu.
kalau kita tak percaya nabi, maka itu satu benda yang parah. nabi yang sampaikan wahyu2 Allah. kalau kita tak percaya nabi, tak sempurnalah islam kita. macamana nak sempurna, arahan solat ada dalam quran, tapi cara solat diwarisi dari nabi. kalau kita tak percaya, agak2nya kita solat macamanalah, kan?


yg kedua, kita ikut dan contohi nabi.
so simpel. apa nabi kata, nabi suruh, kita buat. apa yang nabi larang, kita tinggallah. tak payah ngada-ngada nak buat. kang nabi sedih, macamana?
lepas tu, kita contohi pula nabi. apa nabi buat, kita buat. semua yang nabi buat, kita cubalah buat. semua? ya, SEMUA!
kadang2 kita bila buat sunnah, kita kaji dulu dari segi saintifiknya, apa efek sunah2 itu. contohnya macam diet nabi. kenapa kita tak contohi nabi sebab itu hak dia dari kita? kenapa kita tak contohi nabi kerana kita sayang nabi?

yg ketiga, sayangkan baginda.
MySpace
 macamana nak sayang nabi?
macamana kita buat kalau kita admire seseorang?
memula stalk kat fb. amik tahu macam2 pasal dia.
samalah macam tu. kita tahu dulu sejarah nabi.
lepas tu, kita angau2 nama awek tu. pegi kelas, tido, makan, tengok bola mahupun discovery asyik sebut nama aweks tu je.
samalah macam tu. banyak2kan selawat nama nabi.
mungkin jugak orang yg kita adore tu, artis. stail habis. rambut korea siap. kita pun tiru la gaya depa baru macho.
lebih2 lagilah nabi. kita buat sunnah baginda.
barulah kita betul2 sayangkan nabi...

yg keempat, kita tolong nabi.
macamana nak tolong nabi?
yang pertama,kita jadikan diri kita ini umat yang baik. dengar cakap. barulah nabi tak risau. macam jugak bila kita pergi asrama, pergi sekolah dulu, mak kita tau kita ni budak baik, barulah dia tak risau.
lepas tu, kita realisasikan cita-cita nabi.
apa cita2 nabi? tugas nabi?
MySpace
sesungguhnya nabi diutuskan untuk menyempurnakan akhlak, kan?
senang ceritanya, kita sambunglah perjuangan nabi.
berdakwahlah dalam apa pun wahana kita. sebagai penjual sate mahupun pengkritik makanan, pastikanlah kita berdakwah, sesuai dengan medium yang kita ada.

yg kelima, sebarkan dakwah nabi.
dah cakap kat atas tadi. kita sambunglah kerja nabi.
ulama itu pewaris nabi. apa salahnya kita jadik pewaris nabi, kan?
lagipun, tu bukan tugas kita jugak ke?
"kalian umat terbaik, keluar pada manusia, untuk menyampaikan yg ma'ruf dan menahan yg mungkar, dan beriman kepada Allah.."
maka, jadilah umat terbaik, dengan amar ma'ruf nahi munkar.

yg keenam, muliakan dan besarkan nabi.
macamana?
muliakan nabi la sayang. gini, jadikan nabi sebagai uswah hasanah kita.
dan bila ada orang hina nabi, kita kena pertahankan maruah nabi. bukanlah bermaksud bila nabi dihina, nabi sedih, marah. nabi tak kisah pun.
tapi kita, sebagai tanda kita sayang nabi, kita kena pertahankan maruah nabi, sama seperti kita pertahankan maruah orang yang kita sayang.

yg ketujuh, selawat kepada nabi.
ada satu cerita.
pada satu hari, seorang salafussoleh ternampak seorang pemuda yang sedang menunaikan umrah, selangkah demi selangkah. setapak, setapak.
lalu dia memanggil pemuda itu.
"pemuda kau ni sihat tak? jalan slow sangat. tahun depan kot baru habis umrah kau agaknya."
"oh, saya umrah sambil selawat,bro. satu tapak, sekali selawat."
"iyalah, bagus selawat tu. tapi take time lah kalau kau nak buat macam tu. tak perlu pun. banyak lagi masa lain kau boleh selawat."
"ada sebab bro, napa saya buat begitu."
"cecite,cecite."

pemuda itu ada seorang ayah. ketika mereka berhijrah mahu menziarahi rumah Allah, di persimpangan kastamlah kot, mereka berhenti berehat memasang khemah segala bagai. takdir tuhan, si bapa mati. pemuda ni takut nak kabo ke orang lain lantaran wajah bapanya tiba2 bertukar menjadi hitam, seakan2 babi pulak! astaghfirullah. sudahlah sedih, jadi begitu pulak.

dalam kerisauan itu, dia tertidur. dan mampirlah satu tubuh bercahaya berseri. itulah rasulullah. Rasul membawa berita gembira. rasul ke mayat, dan mengusap wajah mayat. terus, wajahnya bertukar menjadi bersih, bersinar, bercahaya.
pemuda itu suka, lega. dia bertanya, siapa kau?
"ana rasulullah."
masyaAllah. dia terkejut. kemuliaan apakah yang diberikan kepada ayahnya ini?
"ayahmu ketika muda dahulu, seorang yang fasiq. banyak melakukan dosa. tetapi akhirnya dia bertaubat. dan dia sering berselawat kepadaku. maka hari ini aku datang untuk memberikan syafaat kepadanya."

pemuda itu terjaga dari nap nya itu. kuss semangat! dibukanya kain yang menutup wajah ayahnya, ya, bersih. bersih lebih dari sebelumnya.

itulah berkat selawat. taknak selawat lagi?
sekali kita selawat, 10 kali Allah selawat kita tau.

yg terakhir, kita bantu penolong2 nabi.
sapa penolong nabi?
sebelum kita bantu tu, kita kenalah jadi dulu penolong nabi!
sapa mereka?
mereka adalah orang yang sambung perjuangan nabi. orang yang menjadi rantai agama.
mereka adalah ulama.
menjadi penolong nabi tak semestinya perlu menjadi ulama.
menjadi penolong nabi adalah dengan membantu nabi dengan apa jua cara yang kita mampu. barulah menjadi penolong yang terrbaik.


akhir kata!

secara logiknya, kalau kita kena sakit, kita mintak sakit lagi ke? itu sakit jiwalah kot.
http://www.emocutez.com
tapi nabi tidak. kasih cinta nabi pada kita, hingga sanggup baginda meminta pada tuhan agar diringankan sakit kita.
Allah, touching aku.

ingat tak kisah nabi menghadapi sakaratul maut?
"ya tuhan, peri pedihnya maut ini tiadalah mampu aku selindungkan. sangat sakit ya tuhan. oh tuhan, tidaklah dapat aku bayangkan kesakitan ini akan menimpa umatku. maka ya Allah, kau berikanlah separuh kesakitan umatku kepadaku. biar, biar aku yang menanggungnya."

apa pula jasa kita pada nabi? terlunaskah hak-hak baginda?
http://www.emocutez.com
wallahua'lam.

9 comments:

Anonymous said...

nice article..

nqddnnrzm. said...
This comment has been removed by the author.
naqi said...

aku jatuh cinta dengan ayam geleng geleng macam rockers tu. (salah hg la pi letak gambaq pelek pelek, teruih aku tableh fokus kat entri.)

nemesis3891 said...

hang kenalah paham, naqi. taim aku buat ni, pagi2 buta... so, otak aku gila sikit... haha

Izzati Hashim said...

Salam alaik.

Hak kepada Nabi, Allah. Moga cinta dan rindu yang dilafazkan bukan hanya dibibir tapi tertanam dalam setiap perlakuan.

(=

p/s : suka ulang2 tgk kisah kewafatan Nabi sambil dgr lagu Pemergiaanmu, In-Team.

zida said...

Same goes macam kak Izzati.
uhhh entri yang menusuk kalu aku. terasa bai. ohoho

Harishah Halim said...

*like.

nemesis3891 said...

alhamdulillah.. ni la bagusnya pegi SC.
hehe

nemesis3891 said...

alhamdulillah.. ni la bagusnya pegi SC.
hehe