Pages

Mar 24, 2011

satu tubuh badan.

salam satu agama.

alhamdulillah, tadi kami seperti biasa ke kelas menuntut satu dari ilmu2 Allah yang maha banyaknya itu.
seperti biasa, mesti ada yang menarik.

pulmonary circulation of respiratory system functioned as a blood reservoir as during haemorrhage the pulmonary circulation constrict and give blood to important organs.

yang dulu2 punya pulak,

sometimes, yellow bone marrow can change to red bone marrow to produce blood, when the body suffer from hypoxia.

nampak tak? 
kerjasama dalam badan kita memang terbaek! 

nak lagi?

basophil (salah satu WBC) akan release chemotatic factor (semacam bahan kimia sebagai komunikasi. yalah, cell2 ni mana ada suara..), untuk meminta tolong membasmi problem2 dalam badan.

stail tak stail badan manusia.

SUBHANALLAH.

tiba2 teringat satu hadis nabi,

"Ibarat sesama mukmin dalam kasih sayang, cinta, hubungan mereka itu bagai satu jasad. Bila sebahagian sakit, seluruh badan turut berduka dengan panas dan berjaga."

masyaAllah. 
betul ke mukmin macam tu sekali? 

adakah kita akan datang memberi pertolongan kalau kawan kita dalam kesusahan, macam basophil minta tolong tadi?
malu2 pulak. comel je. hehe

adakah kita akan ithar pada sahabat andai mereka sedang memerlukan, seperti ketika badan memerlukan darah tadi? 

malangnya, kebanyakan daripada kita ni belum lagi layak bergelar mukmin sebenar. mungkin dari segi nilai ukhuwah itu sendiri. 
cuba kita ambil pengajaran daripada tubuh badan kita sendiri. kita patut rasa malu dengan cell2 dalam badan kita yang bekerjasama dalam bekerja. 

kita pula bagaimana? 

sombong bongkak dengan arahan tuhan. leka je memanjang.

sepatutnya, sebagai khalifah tuhan yang dikurniakan akal, kita boleh buat lebih baik dari itu. 
bukankah tuhan suruh kita merenung dan berfikir?
lihat keajaiban dalam diri kita sendiri. apa agaknya yang terjadi kalau cell2 dalam badan kita syok sendiri? tak mahu bekerjasama?

alamatnya jahanamlah kita. 

semua dah besar, kan. dah pandai fikir sendiri. jadi, saya tinggalkan bahagian kesedaran dan praktikalnya pada diri masing2. 
tepuk dada tanya iman kita. 

biar di mana kita berdiri, pastikan islam dijulang tinggi. 

sekadar perkongsian ringkas.


Wallahua'lam.

5 comments:

hilmi said...

this is it ; the sinergy (medicine + islam).


(mark my words, this method of writing will make you more acknowledge about medicine & islamic knowledge).

:)

Izzati Hashim said...

oh. bagaikan phisiology tahun satu yg dipelajari (=

nemesis3891 said...

memang physiology pun.. ape lagi kan.. haha

nemesis3891 said...

memang physiology pun.. ape lagi kan.. haha

Norashikin Abdullah said...

yeah dimana bumi dipijak, disitu ISLAM djunjung