Pages

Mar 22, 2011

tidak perlu meratap, cukuplah mengenang.

salam satu agama.

Al-Fatihah.

subuh 22 Mac, 7 tahun yang lalu, tiada bezanya dengan subuh pagi tadi.
dingin2 itu beliau bangkit dalam upaya diri yang hampir tiada, lumpuh seluruh badan, mata sebelah buta dan sebelahnya lagi rabun teruk, berkerusi rodalah beliau ke masjid.


As-Syahid tersenyum


subuh itu sepi. subuh itu menyaksikan sendiri bagaimana perginya beliau meninggalkan rantai perjuangan untuk disambung oleh generasi selepasnya. generasi yang lebih sihat fizikal mentalnya. sayang, fizikal saja belum cukup untuk menjamin kelangsungan perjuangan itu. banyak generasi selepas beliau diracuni mindanya.

usai subuh itu, seperti biasa, mereka pulang. dalam berkerusi roda itu, pastinya hati kekal berzikir. otak sibuk berfikir. dalam lumpuh2 itu kata2 semangatnya selalu mencungkil semangat anak2 muda untuk bangkit. biar di negaranya mahupun negara luar.

pihak musuh kalut berhadapan dengan tentera pimpinannya. kebangkitan intifadha pertama bak ombak besar menghentam pantai tanpa amaran. intifadha kedua datang lagi mengundang bencana kepada mereka. ya, gelombong intifadha ini dikobarkan oleh seorang yang cacat serba-serbi!

apa tak cukup tahanan mereka selama ini? berulang-alik masuk keluar penjara, tapi masih bisa 'berdiri' di dalam medan perjuangan ini? apa dia gila?

subuh itu mereka siapkan Apache AH-64 dipersiapkan. ah, tak mainlah senapang-senapang. 'ikan besar' begini kita pakai peluru berpandu saja.

dan Apache pun terbang. sedang beliau diiringi oleh pembantu2nya.

dan tragedi berdarah itu bermula!

satu, dua. tidak cukup, malah tiga! tiga peluru berpandu untuk seornag lumpuh yang hanya bisa bersuara.
hasilnya badan sang pejuang hancur berkecai bertebaran di jalan2. orang2 sekeliling terkejut melihat sang pejuang yang dalam sekelip mata menjadi serpihan2 daging yang berserakan di mana2.
sebahagian dari kepala dan tangan sahaja yang masih elok.


semua menangis. sekelip mata sahaja! mereka bukan menangis kerana bom. mereka menangis kerana perginya pemimpin mereka. mereka menangis kerana jasad mulia itu berkecai tanpa belas kasihan. mereka menangis kerana bapa perjuangan mereka telah pergi.

tapi mereka tidak akan jatuh. Palestin akan terus diperjuangkan. hingga ke titisan darah terakhir. hingga ke serpihan daging terkecil.

mana mungkin mereka jatuh. pesanan sang pejuang dipegang erat menjadi keramat.

"sekiranya aku mati, akan ada 1000 aku yang akan mengganti."

As-syahid Syeikh Ahmad Yassin pergi meninggalkan dunia fana ini dengan lara dan api perjuangan. lara bagi umat islam. dia mungkin sedang tersenyum di sisi tuhan.

"..mereka yang syahid itu tidak mati, bahkan hidup di sisi tuhannya..."

sekarang, setelah subuh 7 tahun itu, di manakah kita?

adakah kita salah seorang 1000 pengganti beliau itu?
atau 1000 pengganti Yahya Ayyash?
atau hanya salah seorang pemuda yang melongo tak kenal erti perjuangan?
atau yang lebih teruk, sudah kenal perjuangan, tapi masih duduk bersantai di kerusi penonton?

Wallahua'lam.


ps: selain besday muadz, singer dan hasan, saya perlu letak dalam kalendar peristiwa tarikh bersejarah ini. biar tak lupa-lupa lagi. ni pun mujur kawan mengingatkan.

2 comments:

hilmi said...

jangan lupa untuk mengenang melalui perbuatan. :)

(nasihat utk diri sendiri)

fikrahuddin said...

insyaAllah.. sama2 mengingatkan..=)