Pages

Mar 31, 2011

ilmu dan tuhan.

salam satu agama.

berulang kali di dalam al quran tuhan menyeru makhluknya berfikir, merenung. kerana mereka yang berfikir itu selalunya orang yang mendapat hidayah.

ilmu sangat signifikan dalam Islam. buktinya, wahyu pertama turun ke muka bumi adalah mengenai menuntut ilmu. pandangan bahawa Islam itu hanya jumud kepada ilmu akhirat seharusnya sudah lama terpadam dari minda kita.
apalah salahnya kalau kita kaitkan semua yang berlaku di sekeliling kita itu ada sebabnya. dan sebab mutlaknya hanya satu-Allah.

siapa itu tuhan? siapa pula makhluk? kenapa perlu ikut syariat islam? 

tuhan itu adalah zat yang tiada terikat dengan hukum, dengan syarat, dengan logik akal. kita tak pernah dapat samakan rupa tuhan dengan rupa manusia. tak tercapai dek akal.

manakala, makhluk pula dicipta terikat dengan hukum2 tuhan. samada yang diberi pilihan ataupun bukan pilihan, seperti bernafas. hukum alam, (atau tuhan ,sebenarnya) siapa tak bernafas maka dia mati, kerana kekurangan oksigen.
itu tanggapan pemikir2 sekular. ya, benar. tambah sikit lagi, kerana kita adalah mukmin, bahawa semua itu terjadi kerana izin tuhan. tuhan menciptakan peraturan, bermakna Dia juga bisa merombak peraturan itu, supaya manusia percaya adanya Dia yang mencipta peratuan2, yang digelar manusia sebagai hukum tuhan, atau semulajadi.

contoh lain. api sifat kebiasannya adalah panas. tetapi kerana itu terjadi atas aturan tuhan, maka tatkala Nabi Ibrahim dicampakkan ke dalam api, Firman Allah telah menukarkan sifat api itu serta-merta, sepertimana mafhumnya yang bermaksud,

"sejuk dan sejahteralah ke atas Ibrahim.."

lihat. itu salah satu kuasa tuhan yang terpamer pada kita. kalau tak percaya dalil ni, maka anda tak percaya quran. dan itu sgt parah.
ada lagi satu hikmah di sebalik ayat di atas. Allah memerintahkan 'sejuk' dan 'sejahtera' 'ke atas Ibrahim' itu bersebab semuanya.
'sejuk', supaya bertukarlah sifat api dari panas ke sejuk.
'sejahtera'. tanpa sejahtera nescaya Ibrahim akan mati kesejukan pula.
'ke atas ibrahim'. alhamdulillah arahan ini keluar spesifik untuk nabi ibrahim sahaja. kalau tak, dengan kita2 sekalilah tidak dapat menggunakan api sebagaimana yang kita biasa lakukan hari ini.

itulah Allah yang kita sembah. Maha Bijaksana, Maha Pengasih kepada SELURUH HambaNya.

subhanallah.

justeru, apa pulangan kita pada Allah?

Allah tak perlukan hambaNya. kita yang perlukan Rahmat dan RedhaNya. kita perlu memberikan pulangan kepada tuhan bukan kerana tuhan memerlukan, tetapi untuk diri kita sendiri.

mulai hari ini, apa kata kita sematkan dalam diri kita, semua yang ada di sekeliling kita, baik zahir mahupun tidak, adalah datangnya dari tuhan yang maha kuasa.

bahkan ILMU pun dari tuhan.

alhamdulillah, saya belajar di Mesir. lecturer2 kami sering, jika ingin menerangkan sesuatu, dia akan menggunakan tuhan sebagai alasan.
contoh,
"the amount of elastic tissue in the lung is determined by God. we do not know how much exactly for each person."

atau,

"thanks to God, Allah swt has prevent this from occur, by protect this part by external oblique muscle.
(agaknya2 lecturer tu tengah cakap pasal apa? hehe)

kami rasa macam, "alhamdulillah. terima kasih tuhan."

nampak segala kebesaran tuhan itu bila kita mengkaji diri kita sendiri. itulah sebab tuhan suruh kita berfikir dan mengkaji.

tapi kadang2 kita fikir, kalaulah tuhan betul hebat, sistem dalam badan manusia tersusun, kenapa ada orang yang kena penyakit?
kenapa ada bencana?
kenapa ada kesedihan?

hikmahnya tuhan cipta semua itu adalah untuk kita juga.
pertama, kita boleh ambil pengajaran dari kesilapan.
dua, ini adalah untuk menebus dosa2 kecil.
tiga, untuk mengingatkan manusia yang sering lupa, bahawa tuhan itu ada.

terakhir, saya suka untuk menceritakan tentang wudhuk, yang telah diterangkan secara ringkasnya oleh Dr. Harishah di sini.

antara superficial pulse (nadi yang boleh dirasa dgn sentuhan kot.)adalah di kawasan kaki, muka, dan tangan.
ok, simpan fakta tu.

antara fungsi darah adalah untuk regulate body temperature. maintain jgn turun rendah sangat, atau tinggi sangat.
jadi, apabila seseorang itu demam teruk, doktor akan segera menyejukkan kawasan supeficial pulse ini supaya salur darah itu akan membawa suhu itu ke seluruh badan, sekaligus menyejukkan, dengan hukum equilibrium dalam fizik.
pentingnya mengawal suhu badan ini adalah bermacam2 kepentingan. boleh baca di blog Dr Harishah tadi.

cuba kaitkan dengan wudhuk. kawasan tangan yang kita basuh sehingga ke siku itu adalah kawasan radial Artery. kaki juga ada pulse. begitu juga muka (kawasan pipi dan telinga kot.)

Subhanallah. siapa tak percaya lagi, solat dan wudhuk boleh menjaga kesihatan kita dalam tahap paling optimum?

banyak lagi sebenarnya. bukan dalam bidang perubatan semata. bidang perundangan, muamalat, dan macam2 lagi. kita akan nampak betapa indahnya sistem Islam itu sendiri.

Allahuakbar. merenung, mengkaji, dan berfikirlah. kelak kita akan tergolong dengan mereka yang diredhai, insyaAllah.

"maka nikmat tuhanmu yang manakah yang telah engkau dustakan?"

Wallahua'lam. betulkan saya, mana yang salah.

7 comments:

hilmi said...

whoaaa.

hahaha.

Harishah Halim said...

external oblique muscle?

dr kamu tgh ckp pasal thoracic area eh?

Harishah Halim said...

lagi satu, geram betul la dengan saving mode ni. tgh2 baca jadi gelappp.

nemesis3891 said...

haha.. ok la nanti sy tukar. biar lambat sikit.

external oblique muscle ada dekat anterior abdominal wall la..

ap yg whoa, hilmi?

hilmi said...

saje. hehe.

Norashikin Abdullah said...

a,aa x suke blog abrar jd gelap..huh semak benor..tuh syg doc2 kt sini..ade je yg dikaitkn dgn Allah
subhanallah..alhamdulillah kan..

nemesis3891 said...

okeee.. sy adjust lagi...-_-'


alhamdulillah.. at least ingat la tuhan sikit kan dari takde..huhu