Pages

Mar 20, 2011

dunia dan kita.

salam satu agama.

kita dan dunia. ada banyak 'kita' dan 'kita', akhirnya terbentuklah dunia. ada semut, pasir, batu, air, manusia. jadilah dunia.
siapa kata kita tak perlukan semut? siapa kata pokok tak perlukan manusia?
ada sebab kenapa terciptanya sesuatu di atas muka bumi ini. tuhan yang Maha Tahu pasti mencipta sesuatu bersebab.

tetapi, perlukah kita akan sebab?
manusia banyak mencari sebab. mereka suka mengkaji dan mengkaji. malah mengkaji itu digalakkan juga dalam islam, apabila dalilnya dibuktikan di dalam firman tuhan, "apakah kamu tidak berfikir?"
mengkaji itu satu proses belajar yang dalam dan tinggi.
tapi dalam beberapa perkara, pengkajian itu terhenti di titik buta. soal aqidah, lazimnya.
mana kiamat?
mana syurga?
mana malaikat?
masa itu, kajian itu sia-sia. keyakinan pada tuhan saja yang perlu.
percaya wujudnya Dia. wujudnya akhirat.
tanpa keyakinan, percaya pada tuhan ibarat seorang pekerja yang diberi kerja oleh bos tapi dia tak percaya bos tu ada. macam mana tu? macam mana mahu jadi hamba yang benar2 hamba, khalifah yang benar2 khalifah kalau percaya itu tiada?
bagaimana mahu percaya kalau tiada bukti?
tak cukupkah tanda kiamat yang tuhan tunjukkan?
tak cukupkah kuasa tuhan yang terpapar di dada akhbar hari hari?



dunia dan kita.




kita sebagai manusia dilantik menjadi khalifah di bumi. khususnya, untuk mukmin. ya, tugas itu berat. sebab itu tuhan ciptakan berbagai2 kaum supaya kita bisa berkenal-kenalan dan bekerjasama.

akhi,

apa jadi pada Libya?
Mesir?
Thailand?
PALESTIN?

di mana kita yang kononnya mendabik dada mengaku khalifah kalau saudara sendiri pun kita tak mampu bela?

inilah masalahnya muslim sekarang.
lihat saja Mesir pasca revolusi. apa bezanya sekarang dan dulu?
alah, bezanya hanya pada warna!
cat pokok2, tapi kemiskinan tetap mencengkam.
penipuan masih ada.
sampah masih banyak.
sampah memang remeh. kalau menjaga kebersihan pun diremehkan, macam manalah pula dengan perkara lain agaknya ya.


beli beli beli!!! mesir ni byk sayur tp orang diorang byk jugak yg sakit.. huhu
(gambo hiasan.)

ya, kita tak harap mereka berubah segera. alah, kita pindah skop ke Malaysia. boikot sehari dua, hari ketiga makan McD. LOL. hilang cepat sangat semangat tu.

inilah masalah muslim sekarang. semangat menggunung yang datang cepat sangat mencair. wahan tak usahlah nak kata. solat? haha. tak payah katalah. susahnya nak jaga solat kan. astaghfirullah. itu kan perintah Allah yang paling basic. macam2lah kita ni. malu nak jumpa nabi nanti.

mana janji tuhan?


orang kata, tuhan janji nak bagi kemenangan orang islam. mana tuhan, mana? umat islam tertindas teruk ni!

nak cerita sikitlah.

kita analogi macam ni jelah.

kita ada syarikat gula yang terbesar di dunia. anak sorang. satu masa ni kita nak bukak cawangan di Karachi. malangnya anak kita ni takda kelulusan yang layak untuk pegang cawangan tu. dia baru je habis PMR.

secara logiknya, kita nak bagi ke? nak syarikat bankrup ke hape? nak taknak, walaupun sayang kat anak, kenalah juga bagi cawangan tu kat orang lain.

macam tu jugalah tuhan. tuhan benar sayang kita. tapi kalau tuhan berikan kemenangan pada umat islam yang belum betul2 bersedia ni, hancurlah dunia.
tengok sajalah sekarang. negara Islam manalah yang kaya? banyaknya miskin, tertindas. pemimpin2 pula korupsi, rasuah. cuba bayang kalau Islam pegang dunia. tak ke hancur dunia?

maka baiki diri kita. saat kita layak untuk pegang dunia, tiada lagi penindasan berlaku, baik kepada org islam mahupun Zimmi. kan elok kalau macam tu.

perfecto!


nak tahu macam mana rupa dunia perfek?
tak, orang buat salah. buat jugak.
 tapi bila sang pemborong mahu menipu, sang peniaga menasihati.
 bila sang client nak berbohong, sang peguam menasihati.
bila azan masuk, bos suruh gi solat, BERJEMAAH lagi.

bila nak berhibur, tahu batasannya.
bila nak berfesyen, fesyen yang mengikut syariat saja yang dibenarkan.
bila nak buat jahat, teringat dengan balasan tuhan yang dahsyat.
semua ada fikrah dalam diri.
fuh.. dunia ni aman betul2 punya. tak mustahil, tapi mampu ke kita, rantai perjuangan, mengakhiri perjuangan ini dengan 'happy ending?' tepuk dada tanya, err, diri kita.

ok pos ni bosan.

wassalam.

4 comments:

Harishah Halim said...

moga ada usaha kita utk kemenangan islam yg dijanjikan, walau sikit. :)

tak bosan, sy suka!

hilmi said...

bermanfaat. :)

info tambahan, dalam segelintir bab-bab fiqh pon x perlu sebab. hehe.

p.e.y.u.z. said...

apa akan jadi kalau takde aberar???

nemesis3891 said...

takdela blog ni...>.<