Pages

Mar 17, 2011

boleh tak kalau....

(banyak merapu.)

ulamak pesan, jangan ber'kalau-kalau'. kalau itu mainan syaitan.

tapi, aku nak kalau jugak.

boleh tak kalau, aku belajar medic hanya sekadar belajar? tak payah risau pasal kerja. pasal yuran. pasal hidup sengsara lepas ni. boleh ke?

boleh tak kalau aku berenti sekarang, ambik agama pulak? ohh aku memang minat nak amik bidang agama. tapi nak tinggalkan medic pun aku tak sampai hati...

boleh tak kalau, belajar medic tu, belajar anat je. physio susah dan banyak laaaa....T.T

boleh tak kalau, silibus medic ni sikit dan aku boleh belajar dengan tenangnya?


ahh, lemahnya aku sebagai manusia. mengharap sesuatu yg mudah saja. kalau tuhan kata aku mampu, ya, aku mampulah tu.
duhai, penat diri aku menyelak lambakan buku di bilik. ya, taklah banyak mana, tapi bagai setiap details dlam buku tu kau kena tahu, tiba2 jadi macam banyak jugak, kan?

duhai, aku rasa letih. lambakan-lambakan ilmu yang cuba masuk dalam akalku melayuku yang tak sepintar arab itu melelahkanku. mereka tak perlu berusaha gila2 pun. tahu2 dah hafal. kami pula baru study dah disuruh hafal. tak hafal, kena marah...T.T

duhai, aku mengeluh pada siapa ni. pada diri sendiri ke? mengeluh 'padan-muka-siapa-suruh-kau-ambik-medic' ke.. ahh.. ke-emo-an aku kalau macam ni...

kalau aku mengeluh pada tuhan, jangan2 itu maknanya aku salahkan tuhan. ohh tuhan, anda terdetik secebis rasa dalam nurani ini menyalahkan Kau, ampunkan aku ya tuhan.

jadi aku mengeluh pada siapa??

bila aku tenung semula kisah silam, ya, banyak sudah duri2 yang mencalarkan badan aku. kini aku berdiri lagi di dalam hutan duri yang baru. tersepit, jalan masuk yang kian menjauh, jalan keluar yang aku pasti masih jauh nun di sana. aku mahu mengalahkah? pengecut!

orang kata lari dari masalah. aku nak lari macamana? celah2 mana pun ada duri jugak. takkan aku nak sia2kan segala pengorbanan semata-mata aku bisa jejak kaki di sini? tuhan...

kadang diri rasa lemah, tak mampu berdiri kejap.
kadang diri terasa hina, tak mampu aku nak bertahan.

tuhan, kuatkanlah semangatku, kukuhkanlah pendirianku, hilangkanlah gusarku, buakkanlah imanku, dan cintaku padaMu dan umat ini ya tuhan..

dan tolonglah tuhan, jangan Kau biarkan siapapun dari teman2ku yang rasa apa yang aku rasa.

9 comments:

MUJA said...

kite semua tough ! Allah dah pilih kite untuk datang belajar sini memang ada hikmahnya :)

MUJA said...

iAllah :)

mr aufa said...

evan ak baca every sngle of ur entry bt dz time i left my comment for you:)jus!!!:P

Norashikin Abdullah said...

abrar kuat..mesti kuat.. go go
sokong muja

Norashikin Abdullah said...

kekuatan itu dtgnya dr hati, dan semangat yang tidak pernah kunjung malap

nemesis3891 said...

tgk tgk kan betul.. aufa rindu jus, bukan aku.. haha..

mekasih muja. ekin. and jus, keran juslah aufa komen. kalau tak, aufa tak komen. hahaha. kidding.

MiztER MURTphalanx! said...

abrar,jgn wlaupun major ko bende lain.. (gurau je!)

teruskan.tsabat.

hilmi said...

ko boleh buat kalau ko yakin dgn perancangan allah. kalau x yakin......

zayed said...

wahai abrar (sebutan sains agama abror, sains tulen abrar, sains teknikal panda), tabahlah menghadapi dugaan dan cabaran ye... (@_@)