Pages

Mar 16, 2011

manusia yang sungguh stail.

salam satu agama.

manusia.

hidup tak boleh sorang2. mesti nak ada teman.
ada orang buat tempat kongsi masalah.
ada orang kongsi makanan.
ada orang bercinta.
ada yang nak buat bahan je.

tak kisahlah. janji ada teman kan.

satu hari, kita gadh dengan kawan kita. marah gila dah ni. tapi esok lusanya, tak sangka, dah boleh borak baik balik.
eh, senangnya kita maafkan orang, kan? haha.

diri kita sendiri pun. kononnya taknak pisang berbuah dua kali.
hari ni rajin. esok malas. lusa rajin balik.

kalau terus2an rajin, manusia jadi bosan la. takda perasaan menyesal, takda motivasi nak rajin.

manusia jadi menarik bila jadi normal dan buat salah. contohnya, stadi la kan. kejap malas, kawan perli "ko tak stadi ke? pandai sangat la kot." adeh, pedih. kita pun stadi. esok lusa malas balik. pastu mak post kat wall fesbuk. "anakku, janganla memalas. mak terpaksa jual karipap pagi petang supaya kau dapat belajar." ohh, rajin balik.

begitulah. cuba bayang kalau rajin je. mesti bosan.
asyik2 muka sama je dapat hadiah. lagi bosan, kalau sume dapat hadiah. mana datang spesialnya tu?

sesetengah orang lebih bertuah dari yang lain. sebab tu tuhan kata, kita ni dicipta kena la saling berkenal-kenalan. bukan yang hebat duduk dgn yang hebat.
tapi yang hebat, bantu yang lemah. saling tolong menolong. saling terhutang budi.

amenda ko cakap ni? aku tak paham. huhu.


takdelah. aku cuma nak kata, kita kena belajar jadi orang yang memaafkan.

salah pada diri sendiri, kena maafkan. cuba lagi. jangan putus asa.

salah kawan pada kita, kita maafkan. satu hari nanti bila kita salah mereka pulak maafkan kita.

salah pada tuhan, kita taubat.

orang kata kalau kita tak taubat nasuha, tak guna kan? tapi jangan lupa, tuhan tu Maha Pengampun. salah dengan manusia lagi payah.

tah hape aku merepek ni. huhu

wassalam.

7 comments:

MUJA said...

like .

Harishah Halim said...

ni nak tegur sy ke? terima kasih :) *perasan*

nemesis3891 said...

perasan!

max'*bubble said...

hahah,
sero kawe :D

MiztER MURTphalanx! said...

abrar mmg style!

nemesis3891 said...

ape dose aku murt?? T.T

Norashikin Abdullah said...

ok mari2 rajinkan diri..dgn stdy...waaaa