Pages

Jan 23, 2011

amenda yang hebatnya?

salam satu agama.

alhamdulillah aku dah siapkan lagi satu cerpen. 'nama saya Adam', kalau pernah baca, sebuah kisah yang aku garap tentang sirah dan cerita budak-budak sekolah.

alhamdulillah sambutan menggalakkan.

belakangan ini, aku terasa semacam bosan sebab cerpen2 aku agak 'ringan'. sebab aku nak bagi pembaca-pembaca yang tak suka ayat sastera dapat mesejnya.

tapi saya terfikir.

orang yang hebat ialah orang yang membaca buku yang hebat, kan?

jadi kalau nak jadi penulis yang hebat, kita takkan nak tulis yang simple2 jer?

samalah macam apa kita buat dalam bende2 lain. buat sesuatu biar hingga ke akhir daya. biar cecah hujung kudrat kita. sebab peluang bukan nak datang selalu. andai kata tuhan hanya beri satu lagi peluang untuk kita beramal, kan kita rugi? kalau kita tahu, takpe jugak. masalahnya kita ni tahu ke bila? kang terbang2 macam pemain bola tuh. eee. cuak aku. huhu.

so, nak buat apa pun, biar jadi yang hebat. kalau nak membaca, baca yang hebat2. nak tulis, tulis yang hebat2. nak kerja, kerja yang hebat2. sungguh2. sebab orang mukmin semua hebak2. huhu.

last sikit.

dekat zaqaziq, ada sekali tu kawan aku bawak budak2 perempuan gi beli barang. kiranya dia jadik musyriflah ni. then budak2 pompuan tu nak makan krib. diorang pun pi la singgah krib. tiba2 ada ustaz2 DPM mai and sound die. bukan sound, tegur je kot. diorang tanya,
"watpa kat sini? sepatutnya takleh bawak budak pompuan ni gi makan. ni bukan uzur syarie. kalau nak bawak pun, orang2 yang dilantik je boleh."

hmm.

siapa orang yang dilantik tuh?

ada sesi ujibakat ke? macamana nak jadi musyrif yang eksklusif tuh? lari 100 meter dalam  3 saat?
boleh cakap arab macam orang arab?
muka hensem?

wadehel.

apa beza orang yang dilantik tu dengan kawan aku? bukan dua2 Islam ke? hensen pun hensem. dah tu apa bezanya? yang ni boleh bawak yang ni tak boleh bawak?

aku harap, bukan sistem DPM tu yang macam tu. aku harap orang yang menerangkan tu yg salah. sebab aku tahu, pelajar2 agama macam tu takkan buat sesuatu yang nonsense. sebab mereka lahir dengan akal yang bernas, dan dipilih tuhan pulak nak ambil agama. aku jeles sebenarnya. sebab aku lagi minat bidang agama.

senanye takde masalah pun, cuma itulah. kalau betul apa yang orang tu cakap, aku rasa tak patutlah nak buat gitu. membeza2kan kita dgn org lain. kalau betul dia buat tu salah, tegur takpa. mungkin betul dia melanggar syarat2 takleh gi makan tu. tapi tiba2 orang2 tertentu boleh pulak bawak. besnye kalau macam tuh.

budak2 tu nak carik barang. then nak singgah makan sat. takkan nak singgah makan pun salah. apa kata kalau betul diorang salah, just suruh diorang bungkus je. makan kat rumah. so, takda pihak yang rugi di situ.

nabi kata berdakwah perlu berhikmah. kadang perlu lembut, kadang keras pun perlu ya kawan2.

aku bukan menentang DPM sebab aku dtg dgn AQ, tapi sebab aku orang yang mencari rasional di sebalik sesuatu yang terjadi.
tegur saya kalau salah.

wassalam.

7 comments:

Syaef said...

Untuk isi pertama kau dalam post ini,
bersetuju dengan kata-kata hang.

Untuk isi kedua post ini, sangat bersetuju juga.

Konklusinya, setuju.

MUJA said...

suka!

Anonymous said...

Bagaimana saya meminta Anda untuk rincian lebih lanjut? needda posting Great tahu lebih banyak ....

Fiq Vertigo said...

mula2 crita pasai buku. tetiba crita tak abeh lagi, crita pasai dpm..

satu2 bro..tercekik nt.. hehehe

nemesis3891 said...

anony, tak pahamlah. nak apa?


time kasih syaep. ngan mujaa. huhu.

fiq, tak tercekiklah. telan satu2, biar tak tercekik. haha

Nyonya Sabah said...

http://nyonyasabah.blogspot.com/
Jalan2 la ke blog saye

Norashikin Abdullah said...

go abrar!!
go musyrif!!