Pages

Feb 12, 2013

The Dhuha

salam satu agama.

hai anak-anak.
kenapa, kenapalah di ambang test makin dekat, barulah rasa nak hapdet blog bagai. kenapaaaa.

oh ya. ada wajah baru pada belog. dan ayat yang poyo. don't give up, bro. heheh.
ekceli ayat tu lebih merujuk kepada tuan empunya belog sebab seringkali je belakangan ni, rasa down, rasa putus asa bagai.

kalau dirujuk-rujuk balik, tu semua masalah hati. mana tak, dah lama tak lepak lama-lama dengan syeikh. pastu kerja membahan orang tak sudah. haih.

haritu masa kat sinai, cantik je Haziq Aiman bagi tazkirah pasal surah Ad-Dhuha.
Haziq pula memetik daripada tazkirah ringkas oleh... (lupa sebab masa tu mengantuk dan nerbes)

Surah Ad-Dhuha

dikatakan surah ad-dhuha diturunkan setelah satu tempoh yang agak lama, tiada wahyu dari Allah kepada junjungan besar nabi muhammad. dan ini membuatkan Rasulullah gundah gulana, tak senang duduk.

eh,eh. terasanya saya. tu ha quran depan mata. punyalah pemalas nak baca. nabi tak terima wahyu, rasa macam tak tak aman hidup.

Allah benci ke?
Allah dah lupakan ke?
Allah tak mahu dia jadi rasul lagi ke?

akhirnya turunlah surah ad-dhuha, melegakan hati yang resah gelisah itu.

"(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik)."

dan ingat, al-quran bukannya turun kepada rasul semata.
waktu kita rasa lonely, waktu kita rasa kesunyian, eh samalah tu, waktu kita rasa nak putus asa, taktau nak harap kat sapa, kita lupa.
Allah ada.

bila kita terjatuh, bukan bermaksud Allah dah lupakan kita. bila kita rasa lemah, bermakna Allah mahu kita berusaha lagi. berdoa lagi. tawakal sungguh-sungguh kali ni.

Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. 

Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.

Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan? 

Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)? 

Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan?

ya, kita terlupa. bukan ke satu masa dulu, kita pernah rasa susah? dan apa pengakhirannya?
Hikmah.

macam tu jugak sekarang. setiap yang susah, diiringi yang senang. itu janji Allah.

  Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. 

Alhamdulillah harini masih bernafas.
Alhamdulillah harini masih Islam.
Alhamdulillah harini masih ada internet, masih ada makanan, masih ada masa untuk belajar.

ada satu kisah, seorang pemuda berjalan dengan kepala berbalut. dia berjumpa sorang alim, dan ditempelak,
"celaka kau wahai pemuda! setiap hari kau diberi nikmat, tak pernah kau zahirkan, tapi hari ini kau diuji dengan sedikit sakit di kepala, kau tayangkan pada mata masyarakat."

ekceli kisahnya bukanlah betul-betul macam tu. tapi poinnya lebih kuranglah.
pernah ke kita ajak member bersyukur sebab harini kita dapat ke kuliah, belajar?
hurmm ragu-ragu di situ. selalunya (aku, terutamanya),
"malasnyaaa pergi kuliah. why, why??!!"
ceit tak reti bersyukur punya manusia!


manusia mudah lupa. itu betul. maka manusia perlukan peringatan. jangan risau, Allah selalu beri kita peringatan.
tapi manusia yang bijak akan ambil peringatan itu dan ingat sampai mati.
manusia yang kurang bijak, dah terhantuk tiga belas kali baru nak terngadah.
manusia paling sengal adalah yang dah terhantuk banyak kali, tak sedar-sedar jugak. nauzubillah.

persoalannya, kita kategori mana?


awesome, kan?

 felamakk salji!

 
 muka sungguh serabai. dan, er, chubby.


"memang semua orang jatuh, yang membezakan kita adalah kita bangun atau tidak lepas jatuh"
aku bajet wise. hahaha.


Dhuha. waktu tu matahari mulai meninggi. petanda jelas bahawa hari baru sudah tiba.
petanda jelas bahawa peluang baru menjelma tiba.

wassalam.

wait.


hahaha~

4 comments:

zayed said...

terima kasih atas tazkirah

fikrahuddin said...

sama-sama zaid~

Anonymous said...

surah dhuha is one of my favourite surah.sbb dalam surah ni ALLAH tgh pujuk rasulullah.

fikrahuddin said...

exactly.

secara umumnya surah ini untuk memujuk hati kita semua.

sedang rasul pun kadang gundah gulana, apatah lagi kita?

:)