Pages

Jun 21, 2012

tentang mesir

salam satu agama.

hai. huhu.
izinkan ana mengepos sesuatu yang agak random harini.

#1
mesir la ni panas ya salaammm. serius! berpeluh-berpeluh. nak tido panas, tanak tido pun panas. serba salah jadinya! kadang-kadang tu, duduk diam je baju boleh basah lencun dek kerana berpeluh. lepas mandi, 10 minit, halah, berpeluh balik! bumi anbiya ni sungguh menguji kesabaran derr.
http://www.emocutez.com
mujur sehari dua ni dah kurang sikit.
rumah aku ni unik kot. pagi sampai ke tengahari tak rasa lagi panasnya. masuk petang, ke maghrib, ke isyak. ha, mula la sauna. aku rasa kalau kipas masing-masing rosak ni, mau kurus la lagi sebulan dua. takyah ambik pemakanan yang sihat. huhu.
ingat nak beli cooler, tapi takda duit. pekata korang sumbangkan barang singget dua kedalam akaun saya. harharharamm.
*summer=soif=seif

sejuknyaaa sejuknyaaa


#2
exam lagi dua paper. penat dia tak payah habaq la. dah la sume department pakat tukar format exam. menggelupur nak jawab. sabo jelah. moga Allah tolong la lembutkan hati penanda kertas biar dapat markah molek sikit. hehe. kitorang, tahun dua zagazig habis 28 Jun ni insyaAllah. korang? (macam la korang nak respon kan. haha. abaikan)


http://www.emocutez.com


#3
pilihanraya.
aku ni jenis tak ambik tahu sangat pasal pilihanraya mesir. ambik tahulah, tapi taklah sepanjang masa. khabarnya yang menang, muhammad mursi, dari parti hurriyah wal 'adalah, di bawah payung jemaah Ikhwanul Muslimin. tak tahulah dah official belum, tapi, tahniah!
kalau betul kalian nak bawa perubahan, tunjukkan perubahan yang anda janjikan. berjanji itu mudah, melaksanakan itu payah. bukan den tak menyokong, cuma tidak terlalu optimis(?) hehe.
rakyat mungkin akan mengorbankan segala jenis subsidi yang ada sekarang, semata-mata untuk melihat perubahan yang bakal berlaku. semata-mata mahu melihat 'mesir baru'.
janganlah manifesto itu hanyalah mainan politik semata, kerana kalian sekarang di mata dunia.

calon presiden yang satu ini (bukan calon dah la ni) bukan calang-calang. orangnya menjaga al-quran, malah isteri dan anak-anaknya juga sama. heh. kan best kalau mesia pun ada pemimpin macam ni. macam gempak la sikit. hehe.
nak tahu pasal beliau, google sendirik. malaih nak carik.


kenapa aku malas nak ambik peduli sangat pasal mesir ni? (yeah, yeah, ni isu ummah, kena ambik tahu blah blah blah.) betul, ini isu ummah. betul, ini penentu masa depan mesir selepas ini.

sebenarnya, aku dah naik meluat dengan perangai rakyat mesir ni. mereka mahukan perubahan. nak mengubah sesuatu yang dah terbina selama 30 tahun! semua yang mereka nak, mereka akan tuntut dengan demonstrasi. kecoh sana-sini. haritu terrpegi ke tahrir, masih ada demonstrasi lagi. dehell? sampai bila? apa semua benda boleh selesai dengan kekecohan ke? ulama mana ajar tu? habaq mai la ni!

http://www.emocutez.com

perubahan itu perlukan kesabaran, perlukan strategi. umat yang tidak beragenda akan dikalahkan oleh musuh yang tersusun. aiceh, ISMA sat. hehe.

pakcik menang mesir!
(moga dipermudahkan segala urusan)


biarlah pemimpin hebat mana pun yang datang, kalau mentaliti rakyat masih tak berubah, sampai bila-bila pun mesir ni takkan berubah. ini bukan fasa yang mudah. ini suatu fasa yang memelurkan kerahan idea, tenaga dan pengorbanan daripada semua pihak, hatta kita-kita yang bukan rakyat mesir.

menjadi rantai perjuangan, tidaklah sesukar seperti mereka yang memulakan. ya, benar perjuangan Ikhwan sudah bermula sejak zaman Al-Banna, tapi untuk memiliki kuasa dalam pemerintahan, ini adalah sesuatu yang sangat besar. ibaratnya macam permulaan rantai 2.0. huhu. kena mula semula. langkah yang mula-mula ini harus betul, biar tak dikandaskan oleh pakcik JPJ kelak.

satu lagi, sebab aku tak suka taksub-taksub jemaah ni. biarlah siapa yang bawak Islam, kita sokong. harini Ikhwan. kalau esok lusa bukan lagi mereka, maka samada mereka diperbaiki ataupun kita tukar.
samalah dengan bebudak melayu. sumpah aku taknak ambik tahu kau jemaah apa.
PMRAM ke, ISMA ke, IKRAM ke, ABIM ke, AQ ke (eh), UMNO ke ape-ape ke, janji sedar diri tanggungjawab anda adalah membawa panji Islam. ya benar. kita kena bergerak dalam jemaah. itu sebenarnya satu langkah yang essential. dan seeloknya kita pilih jemaah yang paling elok la, paling tepat.
jemaah mana paling tepat?
cari sendiri. pandangan kita mungkin berbeza-beza.
ingat, yang penting kerja kita, bukan wadah kita di mana.
Aaaa aku malas membebel pasal ni.
dah la. babai.

ehh, sat sat.
doa kan senjata mukmin.
so, jom doakan untuk abang adik kakak kita di seluruh dunia yang sedng ditimpa musibah terutamanya di Palestin, Syria, Rohingya, Malaysia juga Mesir. wa fi kulli makaan, wa fi kulli minum. tak, wa fi kulli zamaan. amin.

piu piu piu!(senjata) tembak zionis!


ps: suhu saudi: average 45-54 darjah celcius. ada ramalan mungkin boleh cecah 70.
syukur aku kat mesir. T____T

http://www.emocutez.com wassalam.

5 comments:

Zida said...

untunglah habis 28 Jun. sobsobb

hilmi said...

tambahan fakta; isu pilihan raya mesir ialah isu masa depan palestin.



*selamat berkurus! hahaha

Nazihah@Jiha said...

tentang Malaysia xda kah heh~

fikrahuddin said...

tentang mesia esok lusa la. huhu.

hilmi, aku rasa macam takkan kurus doh. haha

~cik fitriah~ said...

untunglah kurus nnti. haha

korang dh hbis exam semua. aku x exam2 lagi...