Pages

Jan 17, 2012

bagai di hujung tanduk

salam satu agama.

memandangkan pembaca blog ni juga ada yang tak baca blog fikrahislam (padahal blog tu gila femes. ada masalah kot otak korang. kidding) maka den mengambil inisiatif utk meletakkan pos yang sama kat sini.


bagai di hujung tanduk. part 1.

kak faz. macam biasa ye.
(masjid sayyidi ahmad badawi, Tanta)



                Peluh memercik. Oh, lupa nak beritahu. Kipas di kepala sedang berpusing laju! Entah kenapa intik-rintik peluh mula tampak di dahi. Serasa bagai meremang pula. Lutut pun gemalai. Kalau tengah berdiri, mahu jatuh juga. Mujur duduk.
                Air sejuk dihadapan dihirup lagi. Bukan haus. Bukan kerana cuaca. Tapi cuak yang menelan rasa sedar hingga rasa ingin minum lagi dan lagi. Sedang perut sudah kembung. Peluh yang kering selepas bermain bola tadi mula memercik lagi.
                Brader-brader yang belanja kami ni bukan main hebat segaknya. Bukan main mantap lagaknya. Sut lengkap dengan briefcase. Aku ingat direct seller tadi. Tapi celah mana direct seller belanja orang makan?
                “Musalman, nak order lagi ke air?” sapa ‘brader’ yang duduk di sebelahnya tiba-tiba. “Mamak, air lagi satu,” tanpa diminta, tanpa jawapan satu lagi air dipesan.
                “Jadi dik, kenapa tidak beri Jesus satu peluang?” ah sudah. Dia dah main nama Jesus ni. Aku makin duduk tak betul. Punggung rasa panas. Satu-satu wajah kawan-kawanku ditenung. Juga wajah aku. Wajah ‘brader-brader’ ni sumpah tenang. Dengan sedikit senyum. Ya, jujur kata, entah kenapa hati aku bagai terbuka sedikit ruang untuk mendengar dahulu kata-katanya. “Kenapa tidak,” monolog hatiku.
                “Tapi bang, mana boleh. Jesus itu bukan tuhan kan. Trinity kan mengarut. Macam mana tuhan boleh ada tiga pulak,” celah kawan aku yang satu ini. Mujurlah ilmunya lebih sedikit dari kami. Aku ni haram tak tahu apa-apa. Mentelah yang lain. Menganga je dari tadi.
                Seorang ‘brader’ tadi senyum. Bukan macam itulah dik.  Konsep trinity tu bukan tuhan tu ada tiga. Cuma ada tiga jelmaan. Ada dalam bentuk tuhan, ada dalam bentuk manusia. Bila Dia jadi bentuk manusia, dia akan lebih faham keperluan manusia. Betul tak?” panjang lebar dia menerangkan. Kami diam. Di luar sedar aku sendiri angguk perlahan. Eh, aku setuju ke?
                Dan ketika itu, seorang lagi ‘brader’ mampir. Mungkin kebetulan dia mendengar dari belakang. Entah bila dia ada di situ, aku tak tahu. Focus aku betul-betul tertumpu pada perbincangan kami.
                “Assalamualaikum. Boleh join tak?” sapaannya menarik. ‘Sempoi’. Salah seorang ‘brader’ yang sibuk promote Jesus ni, bangun dan mempersilakan dia duduk, sementara dia pula cari kerusi lain untuk dia sendiri duduk. Punya baik! Orang Islam pun aku tak pernah nampak baik macam tu.
                Dia mengambil sedikit masa untuk memulakan bicara. Ah, ‘sempoi’ is his middle name kot. Kain pelikat, baju jersi, lepak baca suratkhabar di kedai mamak, dating join. Siapa pulak lah ‘brader’ ni.
                “Macam ni. Saya dari tadi dengar perbualan kalian dengan adik-adik ni. Saya kesian pulak tengok muka masing-masing dah pucat. Boleh kan saya mencelah ni?” dia meminta izin dahulu. Satu permulaan perbincangan yang sangat diplomatik. Paderi-paderi melayu itu pun mengangguk. Mereka izinkan.
                “Bismillah. Adik-adik jangan risau. Apa yang mereka bahaskan tadi semuanya hanya bermain pada bahasa. Tidak terkait langsung dengan akidah adik-adik. Jadi tidak timbul persoalan adakah adik ini masih Islam. InsyaAllah, adik masih Islam. Betul tak?” soalan diajukan kepada para paderi bersut lengkap itu. Dan mereka mengangguk tanda mengiyakan. Eh? Kenapa mereka pun mengiyakan?
                Brader sempoi pun menyambung lagi, “Macam mana cerita dan persoalannya tadi? Boleh ulang balik. Abang lupa pulak.” Kami saling memandang. Keputusannya adalah, aku si tukang pencerita.

***

Petang itu biasa. Cerah redup. Usai bermain bola, ketika mahu pulang, ada beberapa ‘brader’ bersut lengkap menghampiri kami. Mereka mahu belanja minum. Siapa tak mahu kan?
Tapi itu hanya permulaan. Sesudah air dipesan, mereka memulakan hasutan. Nampak lebih kepada ‘perbincangan’.
“Abang ni suka betul Islam. Cantik, semua perkara ada susunannya, semua perkara ada aturannya.” Kebetulan sebahagian daripada kami memang dari sekolah agama. Termasuk aku. Kami jadi sukalah. Islam kan indah. Kebetulan sebelum mula tadi, dia ada bertanya siapa dari kalangan kam yang sekolah agama. Salah seorangnya, akulah. jadi, ini mungkin nak bincang pasal Islam kot.
Mereka menyambung lagi,” adik setuju tak, kalau solat tak sempurna rukun, tak sah solat tu?” kami angguk.
 Dia bertanya lagi, “betul tak raihan pernah cakap, iman tak dapat diwarisi. Adik pernah dengar kan nasyid tu?” kami pun mengangguk mengiyakan.
Dia senyum dan bertanya lagi, “adik-adik ni masuk Islam bila?” kami menjawab dengan agak yakin, “sejak dilahirkanlah bang. Kami ni Islam keturunan.” Semua menyengih. Paderi yang tidak kami sedari itu senyum simpul. Terlalu mudah.
“Tapi dik, iman tak dapat diwarisi.” Kami terdiam. Sengih tadi menghilang. Ada yang tunduk. Ada yang muka berkerut. Aku sendiri tertanya. Ada betul jugak kan?
Lalu Aiman menjawab, “ah, mudah bang. Kami kan solat dah banyak kali. Dalam solat ka nada mengucap syahadah. So masa solat kali pertama tu, kami dah masuk Islam!” puas hati dengan jawapan yang diberikan oleh diri sendiri. Dia bersandar lagaknya seperti menang.
Paderi itu bertanya lagi, “tadi kita setuju, kalau solat tak sempurna rukun, tak sah solat. Sekarang abang nak tanya, kamu tahu ke rukun syahadah?” Muka Aiman yang tadi riang kembali pucat. Timbul persoalan di benak fikiran. Sudah 15 tahun mengaku Islam, rukun syahadah pun tidak tahu.
“Jadi kalau rukun syahadah tak lengkap, bila adik-adik masuk Islam?” Khali. Ketika itu kaki pun bagai tidak menjejak tanah. Sirna semua pancaindera. Peluh mula memercik. Hati tidak keruan. Bila kita Islam? Aku ni Islam ke?
“Dah tu, kami bukan Islam ke?” terpacul soalan tersebut dari mulut kawan aku yang seorang lagi. Mahu tidak mahu, hati aku sedikit bersetuju. Sedang sebahagian lagi hati merasakan terkejut. Seperti betul pula.
Paderi itu senyum. Perangkap sudah mengena.


No comments: