Pages

Oct 3, 2011

kalau orang tanya saya...

salam satu agama.

pengalaman betul-betul mematangkan kita, kan?
siapa sangka hidup bermasyarakat, kerja dakwah, mahu bersosial, itu tidak seindah mimpi?
realiti yang kita hadapi benar-benar lain.

dan salah satu pengalaman hidup yang paling menarik saya rasa adalah berada di bumi bertuah bernama zagazig ini.
banyak konflik, banyak juga hikmahnya. banyak dugaan banyak pula pengalamannya.

sebenarnya apa yang selalu berlaku di zagazig adalah benda merepek.
kenapa perlu bergaduh di antara sesetengah pihak? perlu ada pertelingkahan?

kalau orang tanya sayalah...

"kenapa perlu ada persatuan-persatuan lain? bukan ke itu taadud jamaah?"
maka akan saya jawab,

siapa kita untuk menafikan orang lain? ada satu pesanan yang masih saya ingat, kita ini ibarat hidup di dalam mimpi. mahu membina rumah di tepi pantai untuk menghadapi hari-hari yang indah setiap petang, bermain pasir di kaki, berlari-lari bermain air, tetapi realitinya, tidaklah seindah itu. ombak besar yang mengunjung.

begitulah juga dengan persatuan-persatuan ini. yang kita mahukan adalah percambahan program, tapi hasilnya akan ada pergaduhan.

like a wise man once said, "bukan kita terlalu banyak perpecahan, tetapi kurang perpaduan." (patutlah orang ni mumtaz)

yang menimbulkan masalah ini adalah diri kita sendiri.
siapa kita untuk menafikan orang lain?
banyak kes yang terjadi adalah dari kalangan mereka yang kononnya memperjuangkan Islam.

kes yang berulang-ulang.

menafikan orang lain

Di UM dahulu, ketika zaman demonstrasi kampus, ada dua pihak yang giat memperjuangkan Islam. satu PAS, satu lagi JIM. sayangnya, mereka tidak serasi bekerja bersama. PAS seringkali cuba menafikan hak JIM dan usaha mereka memperkenalkan Islam pada kampus waktu itu. sedang usaha JIM tidak boleh dinafikan kerana sangat jelas sekali.
malah, dikatakan silibus tarbiyyah PAS sekarang pun berdasarkan apa yang diterapkan di dalam JIM. bezanya, dan masalahnya, PAS adalah parti politik yang sedang berharap dapat memegang tampuk kepimpinan negara. dan JIM, hanyalah satu organisasi NGO.
sayang apabila usaha JIM yang lebih hebat impaknya waktu itu tidak diraikan oleh PAS. walhal JIM ketika itu tiada niat lain selain mentarbiyyah orang-orang Islam di UM.

sama jugalah apa yang berlaku di tempat lain, seperti pakistan dan mesir. pihak itu mengaku paling berhak mendapat kuasa sedang orang yang paling patut kita junjung (di mesir) adalah kedutaan.
kedutaan UMNO?
ibaratkan kedutaan seperti ayah kita sendiri. biar sejahat mana pun dia, dia tetap ayah kita, kan?
hormat tetap perlu hormat. bukan mencari jalan untuk memalukan orang kita sendiri, pemimpin kita sendiri.

bagaimana situasi di Mesir? seringkali terdengar ada pihak yang menafikan pihak lain, kononnya tidak boleh ada banyak jemaah, kelak nanti kita berpecah.

kalau orang tanya saya, maka akan saya kata, pendapat itu salah sama sekali! ibaratnya setiap persatuan ini adalah individu. berbeza cara hadf dan matlamat, tetapi serupa tujuan., seperti menjaga kebajikan dan menyediakan ruang tarbiyyah. matlamatnya mungkin berbeza seperti menyatukan pihak-pihak tertentu seperti semua pelajar sains kesihatan, atau menyatukan mereka yang datang dengan ejen yang sama.
siapa kita untuk menghalang mereka melakukan kerja mereka-kerja yang baik?

mereka yang tidak melihat sejarah adalah orang yang bodoh. lihat sejarah, mahukan kita pertengkaran tidak bermakna seperti di UM berlaku lagi dan lagi?

kalau orang tanya saya, maka akan saya nasihat,
jangan rasakan diri kita yang terbaik.
hormati orang lain.
bekerjasama, dan raikan orang lain.
cari jalan supaya tidak bertengkar.

kita kan sesama Islam. mengapa perlu bergaduh macam anak-anak kecil?

~kubu salahuddin~

zaman berganti zaman. mereka-mereka yang berjuang sudah meningkat dewasa. lihat saja penyesalan mereka yang dulu bergaduh, kini bersatu. kita bila? harapnya tidak terlalu lambatlah.


pernahkah kita terfikir, dalam kita memburukkan orang lain, kita mungkin akan menghadapi situasi yang sukar  sama seperti apa yang mereka rasakan sekarang?

wallahua'lam.

itu kalau orang tanya saya.

itupun kalau orang tanyalah...

8 comments:

ariff haikal said...

saya memang dah lama nak tanya, tapi tk berkesempatan

nemesis3891 said...

kalau abang yg tanya, ibarat malaikat jibril bertanya pada nabi, bukan utk tahu tapi utk memberitahu. hehe

Dr. Syaef said...

cuba letak kat group tu post ni

nemesis3891 said...

letak la. aku dah kena block dgn admin. takleh masuk group tu. hahaha

muadzmuhammad said...

rapatkan jurang
raikan perbezaan :)

mmbe lama hira'@amil said...

kalau aku tanya bile ko maukawen ape jawapan ko ek???hoho...

ak pon member lame hira' wahai mmbe lama hira'@amil said...

mmbe lama hira'@amil- =.=

nemesis3891 said...

aku jawab, lepas ko kawin. kehkeh.