Pages

Apr 26, 2011

obsesss

salam satu agama.
macam yg korang tau lah, saya ni jenis yang suka ulang2 tajuk entri. kadang2 dah pernah tulis, tapi nak tulis jugak lagi.
so kita modify sikit tajuk ni. obsesss. haaa. huhu.

islam adalah agama yang sederhana. islam tak suka obses2 ni.

ada macam2 kategori obses. ada orang obses makan, obses MU, obses Romp, obses minyak wangi, obses menyanyi dan obses menghapdet blog walaupun dah nak pekse. hurm.

macam yang kata di atas tadi, obses ni adalah sesuatu yang tak elok.
nabi tak suka orang yang berlebih2an, hatta dalam soal ibadah.

contohnya, ambil wudhuk. tahulah kita ni nak menjaga sunat wudhuk, tapi kita basuh sampai ke bahu tangan tu! kejadahkah? basuh pulak sampai 6 kali! konon nak bagi dua kali sunat!
take note: nabi tak suka. sifat yang disukai Allah dan rasulNya adalah tenang dan sederhana.

ada satu ketika di mana semua orang mahu memeluk Islam. ada segelintir orang kafir yang berpusu2 ke arah nabi untuk memeluk Islam. tak sabar lagi rasanya. tapi ada satu hamba Allah ni, dengan tenangnya mengikat kudanya dulu, dan berjalan dengan tenang ke arah rasulullah, meskipun dia agak lambat. ketika rasul bertemunya, baginda berkata,
"sungguh mulia engkau kerana mempunyai sifat yang sangat disukai Allah dan rasulNya."
dia tersenyum lalu berkata pula,
"Maha Suci Allah yang mengurniakan sifat yang disukai oleh Dia dan rasulNya kepadaku."

see? betapa pentingnya tenang dan sederhana.


kadang2, sesetengah dari kita ni, terlalu obses dalam sesuatu perkara, yang remeh je. contoh, hal illuminati, freemason bagai.

"weh, tak boleh nyanyi lagu tu! diorang freemason!"
"maher zain freemason!!"
"bakar dolar amerika! lambang illuminati!"

ha, bagus. kita suka risaukan perkara remeh macam ni. cuba tanya diri kita, terjaga ke solat kita? ibadah kita? walhal dunia ni tak lama dah. tapi kita sibuk dengan benda yang tak tentu ni, dari soal jaga ibadah kita.

saya suka nak ulang ayat ni,

kadang obses membutakan kita dari syariat


nak tanya sikit, kalau kita tak suka seseorang pemimpin tu, kita buat apa? tukarla, kan?
ni contoh jela.
pada satu hari, penduduk kampung semut nak tukar pemimpin baru. yang lama ni masalah, orang kata. so, mereka pun buatlah undian sesama JKK kampung. lalu, semut baru yakni semut hitam menang besar. semut merah, yakni semut lama kalah. dia pun sedih la. tapi, pengikut semut merah yang secebis tu taknak mengaku kalah. dituduhnya semut hitam yang baru naik itu tak ikut syariat.

saya nak tanya sikit, siapa yang tak ikut syariat?
kalau pemimpin tu dah dibai'ah, maka kita perlulah taat. ni diserangnya semut hitam tu awat?

inilah jadik kalau kita obses sangat...

ye, entri ni bosan, aku paham. sebab aku dah lupa nak tulis apa sebenaqnya. huhu. entri ni aku pospon dah dua hari. tu la banyak dah lupa.

selingan sikitlah.

tadi gilalaaaa.. arab bawak kete depan tremko yang aku naik berenti tetiba. tremko yang tengah laju tu kona kaw2 punya supp lalu sebelah keta tu. calar la sikit. pergh... kami yang dalam tremko tu dah mengucap dah separuh (tak habis lagi sebb kejadian berlaku terlalu cepat). alhamdulillah, aku masih hidup. nasai pun masih boleh tersenyum riang. fuhh!

satu lagi, janganlah naik tremko di siang hari. bau arab syadid~

hari ini dengan rasminya dah habis belajar anat untuk tahun ni. revise akan bermula beberapa jam sahaja lagi. doakan moga selamat. huhu.

wallahua'lam.

8 comments:

hilmi said...

seseorang boleh menjadi sesat kerana terlebih dalam beragama.

seseorang juga boleh menjadi sesat kerana terkurang dalam beragama.

maka bersederhanalah dalam beragama. :D

Fiq Vertigo said...

ya setuju.


bersederhanalah dalam beragama.



tapi aku masih tahap miskin lagi. muflis barangkali. heh.

nemesis3891 said...

semua papa di dunia, Fiq. sama2 baru kita kaya...=)

p.e.y.u.z. said...

obes lain kan?haha

nemesis3891 said...

peyuz, aku tau aku obes. aku cuba kuruskan badan, okeh? biar slim cam kau. hehe

Shasha Ira said...

yg ni pun like jgk~~ ^^

suAHY said...

abrar obses dgn diri sendiri

zida said...

aku lagi taktahan bau kelas arab weh!

*tengok dah tak ingat lagi nak komen apa yang mula2 tu*