Pages

Mar 12, 2011

makam siapa lagi hebat?

salam satu agama.







di atas adalah gambar di makam imam syafie. tak ramai yang datang. kebetula masa ni kami ada jaulah (lawatan) kem makam imam rahimahullah. makam ni agak terpencil, dan tidak ramai pengunjung.

sedih juga. beliau merupakan orang penting dalam sejarah islam. tapi makamnya sangat terabai. seakan tiada penghargaan, sekadar mengharap ehsan saja untuk kekal terus berada di situ. 

makamnya sangat wangi. hati aku seakan disentuh lembut, menyuruh aku menangis mengenangkan dosa yang aku pikul, bertemu imam kami ini. 
apalah aku dibandingkan dengan perjuangan imam syafie.












ini pula makam sayidina hussin. ada pendapat mengatakan ini bukan makamnya. entahlah.
anda boleh lihat, gambar mereka seakan meratap, menyanyi beramai2 seakan satu lantunan lament yg menggetarkan, jelas menunjukkan kesedihan mereka. tiada salah di situ. tapi, di mata aku, yg lemah ni, aku tgk macam taksub pulak. cium2 pintu siap. 

apa bezanya mereka? oh,, husin keturunan nabi? imam syafie juga keturunan nabi! 

sayang, seribu kali sayang. 

tolonglah saudara, jangan taksub begini. sedang di makam nabi pun kita tidak digalakkan begitu, apatah lagi kalau mahu buat di makam lain. mereka juga hamba Allah. bahkan, pencipta mereka lebih layak dipuja begitu. 

wassalam.

6 comments:

Harishah Halim said...

wuyyoooo dah tukar template! yeah dah x gelap mcm dlm gua. :D

mcm mana makam blh bau wangi abrar?

nemesis3891 said...

berkat? who knows?

mungkin jugak dari kesan tapak kaki nabi yg ada kat situ.
kalau betullah tu tapak kaki baginda.

nak kata template lama macam gua la...-_-"

Norashikin Abdullah said...

blog abrar baru cntik..suke2
ha,ah mase ekin pegi makan sayida zainab pun mcm seram, mngis, melaung, mnejrti, smer ade..mcm2 diorang buat

nemesis3891 said...

menakutkan en.. huhu..

tak la menakutkan.. tapi nampak macam teruja.. apapun kita mabil semua sebagai pengajaran utk diri kita, samda baik atau buruk.

hilmi said...

errr, nabi pernah sampai mesir ke?

nemesis3891 said...

tak pernah rasanya. dibawak ke sana kot.

aku tak pasti wangi tu datang dari tapak kaki tu atau dari makam.