Pages

Feb 22, 2011

ada modal dan takda modal.

salam satu agama.


buat sesuatu mesti ada sebab, kan?
ada orang hisap rokok nak tenang. ada yang hisap sebab sangap.
ada yang mengaji sebab nak pahala. ada yang kena piat telinga dengan mak. ada yang nak tekel anak pak imam.

macam2.

memang kita kena bersangka baik dengan orang. tapi dengan diri kita?

apa niat kita?

pnah dgr lagu ni,

"are my intention allright, am i doin' it for Allah? when i look it deep, deep, down inside, do i have a right niah.."

do we have?

entahlah. siapa tahu, kan?

kalau kita buat kerja, kita ada dua pilihan.

kita nak nampak di mata manusia atau di mata tuhan.

kalau manusia nampak, mungkin kita akan dapat nama, kekayaan dan juga kehormatan. tak lupa juga kritikan! semua salah di mata manusia. huhu.
tapi ada satu masalah besar, yang lain. tuhan tak nampak.


lain pulak kalau tuhan yang nampak.

kaya boleh, dihormati boleh, dipandang manusia mungkin, tapi yang lagi bes ialah, dapat pahala!

so, tak rugi kan kalau kita carik redha Allah, instead of redha manusia?

jadik doktor, misalannya, kalau nak duit dan pangkat, senang je. tapi kalau nak keredhaan Allah, yang lain2 tu mungkin akan datang mengiringi. janji apa yang kita buat tu kerana Allahlah.

sebenarnya tajuk topik ni aku nak hurai dari sini. yang kat atas ni intro je lebih.




cerita hantu kak limah balik rumah. betul ke tajuk dia ni? cerita ni bes gila! takde motif langsung.  setakat lawak je lebih.
kalau kita mencari glemer, kita mungkin akan buat sesuatu macam hantu kak limah ni. buat cerita lawak, pastu buat dialog2 kelaka biar orang tiru. jadi budaya. sampaikan sapa yang tak tau dianggap macam loser la. dasat, dasat...
"cecita, cecita!!"
"kite bako je!!!"
"sembelit ke??"
"plawok plawok plawok..."

yelah, mmg klako pun. aku pun tergune gak kekadang. huhu. tapi masalahnya, mereka2 yang buat tu, apa yg korang dapat? dapat nama?

"woi, diorang guna dialog dalam filem kite siot!!!!"

wui bangga sangatla tu. tgk kat akhirat nanti korang bangge tare mane.


lain pulak kalau orang yang buat kerja bermotif. contoh, Faisal Tehrani, buku cerpen 3 Kali seminggu. cerpen pertama mengisahkan seorang wanita yang hidupnya hanya untuk memperjuangkan bahasa. biasalah, cerpen itu pasti mengandungi banyak sejarah2 pasal bahasa kita, jatuh bangun perjuangan, dsb.

tak kisahlah. janji, sedikit sebanyak orang yang baca tu akan rasa macam,
"weh aku nak jagalah bahasa aku! penting woooo!!!"

jadi, perjuangan dua yang di atas ni, mana lagi berbaloi???

fikir2 sendirilah. penat2 je korang baca intro kalau korang tak paham. korang penat ada aku kisah? aku penat menaip ni korang tak fikir!


nak carik gambar, kang aku letak gmbar merepek lagi. so, tak payahlah banyak2. hehe

5 comments:

Norashikin Abdullah said...

sbb pnakot..walaupun cter hntu kak limah...ekin x nk tgk.haha

edoraemon said...

giler membebel mcm org tua. haha :P

nemesis3891 said...

ok nenek femes. dan bakat terpendam nenek skang memang sgt terserlah. hahaha..

kate gi spital, buat etecmen. ni kejadah boleh komen lagi ni? hahaha...

sy dah 20. tua sikit. so eventually, membebel pun dah makin bes. huhu

Harishah Halim said...

haaaaaaaaaaa dh dpt baca 3 kali seminggu? best kan? sy suka gak cite psl martabatkan bahasa tu. apa tajuk? rindu luar biasa? hahaha memandai je buat tajuk sendiri.

nemesis3891 said...

rindu ini luar biasa kot....=)