Pages

Dec 25, 2010

assalamualaikum mr perfek!

salam satu agama. 


pernah tak rasa semua anda buat salah? 
atau orang salahkan?

dunia. semua orang ada salah betulnya. 

kalau duk tuding jari kata orang salah, buat apa.
kalaulah nabi macam tu, Islam tak kemana punya.

kalau betul aku salah, cuba kau hulur tangan untuk bantu, bukan untuk jatuhkan aku!

manusia manusia. lagi2 melayu. aku heran bin muhammad ajaib la dengan norma melayu. satu pattern je pemikiran.

tak bisa berubah. tak bisa cipta sesuatu yang baru. 
mereka ni manusia ke? 
adakah sebab aku ada darah cina dan inggeris, pemikiran aku lain? kalau macam tu, aku bersyukur sangat2. 

macam mr perfek sorang nih. 
sibuk la duk ekor aku dan orang lain. semua salah! kalaulah dia tau macamana tangan aku galak nak singgah ke muka dia, mungkin dia akan berhenti setapak dari aku dan berundur. 

tolonglah! 

kalau kau perfek, baik kau buat buku "how to become perfek for dummies".

manusia kan Allah suruh berkenal2an. bukan utk saling menyalahkan, tapi saling membetulkan. melengkapi yang lain. hai susah la nak cakap dengan orang perfek ni! semua aku cakap, semua nak bangkang. semua aku cakap, semua kau ada yang lagi betul. aku pelik, kenapa kau ambik medic? pegilah ambik law, jadik peguam menang semua kes lalu kau bangga dan buat catatan hidup dan mati senyum. kalau macam ni, orang tak senanglah. semua duk maki kau. kau suke ke? entah2 orang sebelah dalam hati pun duk kutuk kau.


ekceli, aku taklah benci sangat mereka yg perfek ni. aku benci sifat perfek mereka je. cubalah sesaat, kau jatuh, mungkin masa tu kau nampak orang yang kat tanah macam kami ni.

takde orang yang perfek. sebab tu ramai je yang benci aku. macam aku kata dulu, dalam 1000 yang suka aku, ada sejuta yang benci aku.

ahh dari sibuk duk maki orang macam yang aku buat ni, baik kita sesame stadi. insap la duhai diri. 

ha lagi satu aku tak gemar melayu ni. kalau tak suka, kalau benci, lari. simpelnye masalah. dan tinggalkan masalah tu kat orang lain.

kamonlah melayu. anda kan islam. fikir orang lain sekali. kalau anda tak suka seuatu, maka ubah! rasa tanggungjawab mana? fikir la fikir... sia2 hangpa suma duk lari ja... akai ada, amik medic, tapi lembap.

aduih. susah kalau pemimpin kita orang macam ni. taunya nak bergaduh aja. kau salah aku betul. bukan macam tu. kalau salah, betulkan. bukan lari.

makin lama makin merepek. pengajarannya, jadilah melayu yang luar biasa. umat Islam kan cemerlang.

ilalliqa'.

wassalam.

5 comments:

MUJA said...

aku biasa dengar lagu shut up by simple plan untuk mereka2 ni, then tarik nafas, diam, duduk iAllah okay :) pastu doa semoga Allah bagi kesabaran and kesedaran dekat dia . hehe

Verdict said...

ahhh biarlah dia...!

hilmi said...

x pernah tau plak yg ko ni ada darah inggeris n cina... musykil2.

fikrahuddin said...

hari ni ko dah tau.... haha

Norashikin Abdullah said...

adakah ini kerana ikan bilis