Pages

Nov 6, 2010

tuhan maha adil

salam.

tuhan maha adil.
kalau hari ini kita tidak belajar, esok lusa kita yang tak lulus exam.

kalau hari ni kita hebat, esok lusa kita lemah juga.

ini bukan hukum alam. ini hukum tuhan.

yang kita namakan kifarah. bila buat jahat, ada akibatnya.

ini salah satu bukti bahawa tuhan itu maha melihat. maha mengetahui. maha mendengar. dan maha adil.

kalau dulu2, masa aku kecik2, sampailah besar, aku ni malas sangat nak ikut cakap mak aku. malas nak kemas rumah, malas nak tolong mak, malas nak buat semualah. yang lagha suka sangat.

tapi sekarang, aku pulak yang rasa. dan kita yang ditim[a musibah, dugaan, janganlah dok menuding jari kat orang lain. sedar diri, buka hati, mungkin dulu2, kita pernah buat salah. pernah menyakitkan hati orang.

mungkin orang yang kita sakiti dah terlupa, tapi ingat Allah bukanlah pelupa.

oke. baik. kerana mud tak berapa oke malam ni, maka aku nak pendekkan jelah. tazkirah kan memang pendek..

Allah maha adil.

jika kita pernah buat salah dengan orang, maka mintalah kemaafan mereka. mahu dimaafkan, kita juga perlu belajar memaafkan.

samalah seperti mahu disayangi perlu tahu menyayangi.

jadi, malam2, sebelum tido, kita maafkan semua orang. dan kita doa agar dosa2 kita kat Allah juga manusia2 selain kita, diampunkan mereka.

tadaaa..habis modal. bukan, lupe dah sebelum ni nak tulis ape. tulis ape yg ingatjelah.hehe.

wassalam.

ps: kepada faiz ikmal, kalau ko bace ni, aku mintak maap la ye. lain kali aku sambung citer murtad tu.hehe

4 comments:

Fiq said...

abrar

aku sorry.

nemesis3891 said...

eh pahal kau? haha. bagus. terus praktik. tapi ko xde dose kat aku. so xde ape nak aku maapkan..=)

[d] [i] [b] ~ said...

aku pernah buat salah tak ngn ko eh?
kalo ade, mintak maap la ye,,, :)

tu je.titik.

Muhammad Ameen said...

haha..weh..asal nama ak dsebut?..ala len kali leh cter..:)