Pages

Oct 16, 2010

misteri mesir yang menyenangkan aku

salam.

duduk mesir ni banyo sebenarnye misteri yang masih belum terungkai.

tapi setakat ni aku still x kisah, sebab xde kesan negatif pun kat aku..haha..

yang pertama: kenape barang sini lagi murah dari mesia?
- pedulik hape. boleh shopping sakan. hahaha.

yang kedua: kenapa orang arab lawa?
- pedulik hape. melayu lagi lawa~

yang ketiga: kenapa diorang tak tau pasal mesia?
- bagus la tuu. boleh kelentong kaw2 punye. hahaha. (ade ke diorang ingat mesia pakai bhs inggeris.kelas gitu...)

yang keempat: kenapa asob sejuk?? mane ais die?? x nampak pon??
- pedulik hape. janji tekak aku puasss.....!!! hahaha..


hidup kita ni kena berjemaah.
teringat aku bile aku diugut disuruh isi satu borang ni. ada satu soalan.
"pada pendapat kamu, kenapa perlu menyertai persatuan?"

masa tu aku rasa nak ceramah ikhlas tanpa bayaran. sesetengah orang nak lari dari menyertai apa2 persatuan. nak hidup sendiri. malas nak datang aktiviti. malas nak join program. malas nak bayor yuran.

orang2 macam ni tahu ke apa gunanya persatuan? faham ke makna perpaduan?

aku bukanlah seorang yag fanatik persatuan.
tapi kalaulah orang tu mengelak untuk masuk mana2 persatuan, ibarat melarikan diri dari masyarakat. melarikan diri dari jemaah. melarikan diri dari keberkatan, kebajikan dan ke ke yang lainnye.


oke, aku bukak skop yang lagi besar.

it ain't about persatuan.

tapi keterlibatan kita dalam komuniti. biarlah komuniti apa sekalipun. kerana termaktub dalam garis panduan yang ditulis oleh imam As-Syahid Hassan Al-Banna, antara ciri2 peribadi muslim ialah, "bermanffat untuk orang lain".

lalu kita tak terlibat dalam masyarakt. macam mana nak berbakti???

lagipun, bercampur, berikhtilat dengan masyarakat akan menambah, mengikat lagi ukhuwah silaturrahmi. saat susah senang boleh saling membantu. tapi kalau kita hidup tak bergaul, kita sendiri tak rasa nikmatnya ukhuwah tu.

hebatnya Allah tu. diciptakannya manusia tak sempurna agar kita akan bersama2 dalam jemaah, saling melengkapi satu sesama.
hikmahnya kita bukan sempurna agar sentiasa dibuka ruang untuk memperbaiki diri. dan kalaulah kita bisa mencapai sempurna, maka malanglah kepada mereka yang tak mampu untuk mencapainya.

maka Allah menuntut usaha, tidak sesekali natijahnya.

kerana itu bukan urusan hamba.

wassalam.

7 comments:

Fiq said...

aku pon wonder kenapa assab sejuk..
pedulik hape..janji segenih satu! gyahahhaha~~

psl berpersatuan tuh...haih...
kwn aku kat cairo ckp, plg teruk perpecahan org malaysia adalah di zagzig.. perebutan kuasa berleluasa.

nemesis3891 said...

itulah masalahnye.

oke, dari aspek orang, kite tgk n kate jgn berpecah. let's say an organisation is a person. so samelah gak. sesama persatuan janganlah berpecah. matlamat yang sama haluan atau jalan yang berbeza. semua tu tak salah selagi tak melanggar hukum tuhan. ni semua jadik sebab ape?? sebab perangai melayu ni suke mendengki. c'mon guys.. jgnlah memalukan bangsa kita dgn perangai ni..jom la berubah demi kebaikan...

Aya Sophia said...

yeah,akhirnya abrar buat lawak!he3

nemesis3891 said...

ape yang lawaknye? ko menanti lawak aku ke? ade ke patut...

Bisikan Bijaksana said...

jemaah itu salah satu wasilah dakwah dan ukhuwwah...
salah satu wasilah memartabatkan islam...
salah satu wasilah menegakkan daulah islamiyah...

Norashikin Abdullah said...

haha..taw x pe..hari tuh kwn ckp..knpa asob sejuk ek..x de ais pun..ade pnghwa dngin dlm mesin prah tebu kot..

mmg murah tuh yg bes..tp rse mcm bnyaknya genih sy dh hbis..cube convert mesia..eh siket je blnja..ape lg abrar..blja sy

prsatuan mne kamu msuk ni..

nemesis3891 said...

ABIM.. sebab x ramai org masuk..ape salahnye kite sokong persatuan islam yang matlamatnye islam kan?? =)

byk jer persatuan lain..yg taksub tu, satu je kot..hehe