Pages

Sep 21, 2010

kite bebas memillih!

salam dari kuwet.... semalam miter hanip suruh aku menaip sesuatu sebelum blah... tapi oleh kerana tak sempat, maka aku akan menaip sekarang.. hihi..

kite bebas memilih...

apa bezanya kita dengan haiwan???

akal, betul tak?

jadi sebenarnya apa yang kita faham dengan penggunaan akal??

mujur satu hari tu, aku bukak radio ikim dalam kereta. uih, jarang terjadi tu! hehe. tapi topik yang dibincangkan sangat menarik.

beza kita dengan haiwan adalah kita mempunyai akal. berbeza dengan manusia, haiwan takda akal. hidup mereka telah ditetapkan seratus peratus. atau tingkah mereka boleh dikatakan pre-determined. aku taktau aku eja betul ke tak, tapi yang aku faham, kita pernah tak tengok singa makan rumput? lembu makan unta? kucing makan kubis? zirapah makan lalat? tak pernah kan? ini kerana mereka telah ditentukan. otak mereka bekerja menerima atau melakukan sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah sejak azali.  dan mereka tiada kemampuan untuk mengubahnya.

berbeza dengan kita. manusia sukar diduga. nak makan sayur, nak makan ikan, daging, unta, semua boleh. haha.  apa kita nak buat, buatlah. maka Allah kurniakan kita akal. untuk melakukan sesuka hati kita, tapi biarlah ianya sesuatu yang tidak menjahanamkan diri kita. dan yang paling penting sekali, tidak melebihi batas agama.
jadi, itulah gunanya akal.
pilihan.
adakah kita solat kerana peraturan atau sebab kita sayang Allah?
adakah kita berpuasa kerana mata yang melihat atau kerana iman yang kita jaga??
renung2kan.
wassalam.

eport.
kuwait.

3 comments:

Nurul Atiqah said...

ceh abrar kat airport pon smpt update blog bagus3. good luck tau kat mesir.Belajar elok2.jgn fikir nak kahwin je.hak3

Bisikan Bijaksana said...

moga berjaya!!

ismi aisha said...

benda nie ade dlm sbject btq..dinamakan freewill under sub topic distinction of human =) btw, xsempat nk ucp slamt jln so slamat blaja la ye..