Pages

Nov 18, 2012

Tahun berdarah

salam satu agama.


saya tak tahulah ada lagi ke tidak yang baca blog ni. maklumlah, bersawang melampau!
nak  buat macamana, lain kali janganlaa amik medik. pesanan ikhlas ni buat adik-adik terutamanya yang baru spm. huhu.


Awal Muharram

Saya setuju dengan persoalan yang ditimbulkan beberapa pihak; mana datangnya sambutan awal muharam ni?
pernah ke disambut oleh nabi, sebab bukan sahabat ke yang buat susunan tahun ni?
dah tu kenapa kita sambut?

malah ada pihak yang mempertikaikan dari mana datangnya doa awal tahun, doa akhir tahun, dan sebagainya.

ha, bab ni saya kurang gemar.
benar, sepatutnya kita jelas dari mana satu-satu amal itu wujud. sekurang-kurangnya kita tidaklah taqlid buta, kan.
tetapi janganlah mempertikaikan sesuatu amalan itu hanya macam baca doa tu syubhah pulak.
baca doa kan sunnah.
baca doa awal tahun kerana muhasabah, moga-moga masuk tahun baru, kita berubah.

satu kesilapan orang melayu (terutamanya) adalah apabila menyangkakan awal muharram adalah ketika nabi berhijrah ke madinah. salah ye tuan puan. setahu saya, takda kena mengena dengan hijrah nabi.

tapi tahun baru juga merupakan hijrah. hijrah dari satu tahun ke tahun yang baru. dan moganya tahun yang baru ini amal kita bertambahlah.

saya rasa macam terlalu lambat untuk buat entri mengenai awal tahun. tetapi setiap hari ada je desakan nak buat entri baru. kenapa?

saat tahun baru, saat ramai orang menyambut datangnya tahun baru, saudara kita di Palestin digegakan dengan rantaian dentuman bom, di merata-rata tempat. berapa ramai yang mati, berapa ramai yang tercedera, walhal pada hari yang sama, kita bergelak suka sebab cuti, melepak kat rumah, main game, sampai solat pun lewat. kalau terlepas, lagilah.

ini satu titik permulaan yan kurang ajar oleh Zionis.

siyes, kurang ajar. bila terfikir je, rasa geram satu badan.

maka, saya nak ajak ramai-ramai berazam sama-sama dengan den tahun ni.

nak nangis rasa weh. T____T

Azam Tahun Baru

pertama, BOIKOT.
kali ni, saya nak ajak secara serius. taknak lagi boikot yang bertahan dua minggu, tiga minggu. kali ni, boikot terus. kita selalu sangat bagi alasan bila nak boikot. sedaplah, tak efeklah. ada kawan saya siap buat main lagi, "moga-moga saham yang dia beli tu jadik peluru sesat je".
tapi en, kalau dah beli bom, tak sesat der. nak taknak, kena jugak tempias. pedih bai.
saya terkesan dengan nasihat kawan saya,
"kita ni suka bagi alasan kalau nak boikot. zaman nabi dulu andai kata kita diajak berperang, kita pergi ke? atau kita ni tergolong dengan munafik yang suka memberi alasan?"
uih, pedihnya rasa! so, mulai hari ini, saya tidak mahu lagi beralasan dalam soal boikot. boikot tetap boikot!

kedua, DOA.
mulai tahun ini, saat ini, kita panjangkan doa kepada saudara kita yang dalam kesusahan, terutamanya yang di Palestin.kita ni nak pergi Palestin, susah, maka doa jelah kita mampu. kalau betul macam tu, doa bersungguh-sungguh! kalau yang mampu hanya berdoa, doanya pulak tak sepenuh hati, mana usaha yang kita nak jawab di hadapan Allah nanti. terjawabke doa kita tu dengan ungkapan, "kita hanya mampu berdoa" tu?
Allahu Akbar.

ketiga, TANAM AZAM.
tanamkan dalam diri kita azam untuk ke sana, berjuang, menolong saudara kita. tak semestinya kita ke sana tolong angkat senjata ye. ada je yang ke sana dengan berbagai kepakaran. ada yang bagi makanan, ubat, bina tempat tinggal, dan yang paling penting sekali, mereka tentunya akan lebih rasa terharu dan gembira sebab kita turut merasakan susah senang mereka.

keempat, rentetean dari yang ketiga, JADI UMAT YANG BERMANFAAT.
ini adalah salah satu ciri peribadi muslim yang digariskan oleh imam as-syahid Hasan Al-Banna. jadi umat yang bermanfaat keapada orang lain, dan waktu itu kita ke Palestin juga dengan kepakaran yang berguna untuk tolong mereka di sana. naikkan ekonomi umat Islam, supaya tidak ramai lagi yang terjebak mencari 'peluru sesat' dalam burger McD mereka, ataupun secawan kopi.

saya rasa sebak membaca situasi mereka di sana. nah, baca sini. kita suka je duduk sini. saya bersebelahan dengan mereka, tapi tidak berkongsi derita. black out sejam rasa dah azab, mereka takda internet dan elektrik selama 20 jam straight!

dimana kita dalam perjuangan Islam?
sekadar berusrah dengan buku 'Mengapa Saya Menganut Islam?' sahaja?
teorinya gila kentang, dimana pula praktiknya.

wallahua'lam.

ps: Mursi stailo. juga pemimpin Islam yang lain yang ambil tindakan, tidak hanya duduk di kerusi senang-lenang.  Allah bersama kalian, pejuang Islam.

1 comment:

farsyah said...

tak habis-habis tak bg budak spm amek medik...aiyark