Pages

Jul 21, 2012

madrasah ramadhan (tajuk klise)

salam satu agama.

mentang-mentang bulan ramadhan, sume pun nak buat tajuk bulan ramadhan. huhu.
ok sebelum masuk ke persoalan sebenar entri ni, aku nak timbulkan satu persoalan kecil,
nape orang eja solat tarawih macam ni ==> terawikh. sakit tekak aku nak sebut tau dak. eja dalam bahasa arabnya kan ta-ro-alif-waw-ya'-ha pedas. ha. taraawih kan? terawih aku terima lagi. tapi kalau terawikh, ekkh, terkeluar kahak dibuatnya.
ok habis.


firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 183 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa. Puasa itu diwajibkan dalam beberapa hari tertentu. Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) maka hendaklah ia digantikan dengan hari-hari lain."


lama-lama tenung gambo ni, berdosa gak kang. haha




apa kena mengena puasa dengan taqwa?  puasa=lapar. lapar=taqwa?
huhu.

semalam mak den tanya khabar, ucap selamat berpuasa kat sini.
den pun cakap la, puasa sini ya rabb panasnya. semalam rasa nak hangus je. even angin kipas ni pun bahang.  pastu dah la lapar gila. ha ni lah akibatnya terlalu attached kepada makanan. tahun ni aku tak ingat, entah ada tak puasa sunat yang aku buat. asal nak puasa je, lapar, ngantuk. pastu, malaslah, nanti ngantuk dalam kelas.

persoalannya, adakah lemahnya kita kerana puasa? bagaimana pula dengan rasulullah dan sahabat-sahabat yang berperang dalam bulan ramadhan? mereka tak lapar? tak panas? whoa diorang buat kerja kat tengah padang pasir tau dak!

tak, bagi aku ini adalah soal kebergantungan. bagaimana kita terlalu bergantung kepada makanan sebelum ni. lapar, makan. mengantuk, makan. boring, makan. makaaan je. bila datang bulan ramadhan, hambik kau. tau lapar tak lapar.

maka Allah kurniakan kita satu bulan di mana kita dilatih untuk tidak bergantung pada dunia. ya, madrasah ramadhan ini. lapar? bukan makanan solusinya. Allah ajar kita alternatif lain selain dunia. ya, banyakkan baca quran, beribadah, dan buat kerja, tanpa fikir soal makanan. 

even avatar pun diajar oleh guru untuk tidak terikat dengan dunia. huhu. cantiknya Islam mengajar kita bahawa dunia ini tidak salah digunakan, tapi biarlah ia menjadi alat untuk kita mencapai akhirat. 
thus, adalah bulan ramadhan ni. 

sebenarnya puasa bukan nak melemahkan kita. lepas ni, bila kita dah terbiasa tak makan, tenaga yang dihasilkan cukup untuk badan kita, tanpa perlu makan yang banyak, dan semua darah kita tak perlu lagi tertumpu pada kawasan GIT, sebaliknya banyak di kawasan seperti otak. 
so, patutnya bila puasa kerja kita lebih produktif la kan? hehe

hari pertama puasa, mak aih, letihnya. 
hari kedua puasa, dah biasa sikit.
lama-lama nanti, bila dah biasa, takdahallah!

we need this. kita perlukan bulan ini untuk rehatkan GIT kita yang dah bekerja keras selama setahun. biar perut berehat, biar pancreas rehat. biar intestine rehat. sudah sampai masanya kita latih tubuh kita untuk tunduk taat dan rajin beribadah pula. 

yang belum mula, ayuh kita mulakan sekarang!
ramai orang yang mengejar khatam al-quran bulan ramadhan ni. bukanlah salah. tapi janganlah push kaw-kaw lana pastu nanti lepas ramadhan tak baca dah. haha.

ramadhan ni, dari satu segi adalah fasa bonus. ibaratnya main gem, bila sampai kat bonus, kita cepat-cepat setelkan/rembat semua point yang boleh, kan?

iya, tapi kita kadang-kadang terlupa, bahawa ramadhan ini juga sifatnya adalah sekolah. maknanya, kita dididik bukan sekadar nak jadi baik di dalam sekolah, tetapi juga di luar sekolah. kita diberi peluang untuk berubah di bulan ramadhan, bukan untuk menjadi hamba yang baik di bulan ini saja, tapi untuk meneruskan apa yang kita dapat di dalam bulan ini untuk diteruskan.

sesetengah kita bangga saat menjadi alumni, graduan, sekolah SEPINTAR, misalnya. hehe. bagaimana pula dengan ramadhan? adakah diri kita ini layak dipanggil graduan? nampak 'terpelajar'kah akhlak kita? haaa.

sepertimana sifatnya seorang murid, belajar dari sedikit dahulu (bau wangi apa pulak ni, mama masak! arghh iklan,iklan!), er, belajar dari sikit dahulu dan kemudian sikit-sikit kita upgrade. 
okeh? >.<

semalam masa bukak puasa kat maidah rahman, niatnya taknak la bukak puasa sampai kenyang sangat. sekali, nasik dia banyak daaa. daging lak tu. pergh sedap gilos. senak perut aku makan. tak habiskan kang, kecik hati lak ammu tuh. huhu.susah nak kurus ramadhan ni!


so, ini target saya ramadhan ni!
-khatam quran (saya ni dah hafal sikit-sikit quran, agak peliklah kalau tak khatam.)
-puasa. eh?
-kurus. sikit pun jadilah. haha.
-dan lain-lain. huhu.
-qiam

target anda bagaimana? hikhik (gedik)



salam ramadhan kengkawan! sapa masak lauk buke tu, kirim la kat den sikit.
aku taktaulah ada point ke idak post ni. huhu.


tara! masa muda-muda dulu.
ihya ramadhan 2008.

4 comments:

hilmi said...

selamat berkurus-kurusan di bulan remdan ini! :)

zayed said...

knape amang melekat kt pokok? bincangkan...

fikrahuddin said...

nama pun amang. hahaha. weh, hilmi, cemana ko kurus ajar sikit.

muadzmuhammad said...

abror.... wwuuu~