Assalamualaikum.
Serasa lama benar (cewah. serasa-serasa pulak) tak baca karya Faisal Tehrani. buku Perempuan Nan Bercinta dan Ketupat Cinta belum sempat dibaca. Semua bagi pinjam pada orang.
Setelah lama tidak mendengar khabar, akhirnya Faisal Tehrani tampil dengan karya barunya (tapi taklah baru sangat. aku je yang baru baca).
Buku setebal 12 halaman, berjudul Bagaimana Anyss Naik ke Langit ini adalah satu karyanya yang ringkas, straight to the point tetapi dalam masa yang sama kekal dengan gaya penulisannya.
sebab buku ni baru je habis baca tadi masa tunggu nak buat passport, maka ulasan kali ini mungkin agak terperinci. So, siapa yang nak baca dan taknak spoiler, sila jangan baca.
seriously.
Ok jom. Hoyeah!
Ok seperti biasa, saya suka kategorikan ulasan buku kepada tiga perkara utama,
1.Bahasa
2. Jalan cerita
3. Isi/nilai murni
Gaya Bahasa
1. Ini adalah kali pertama saya membaca karya beliau yang menggunakan bahasa yang cukup 'dewasa' tanpa berlapik dan berselindung. Saya kira ini adalah gaya bahasa yang ingin ditampilkan dalam karyanya yang satu ini, berbaur 'ekstrem'. Penggunaan kata yang dianggap lucah oleh masyarakat kita ini tidaklah digunakan terlalu kerap, tetapi sering digunakan ketika menceritakan tentang bagaimana gadis-gadis Penan itu dirogol. Sungguh terperinci.
Walaubagaimanapun, saya merasakan bahawa gaya bahasa sebegitu sepatutnya tidaklah menimbulkan rasa syahwat ataupun jelek, tetapi lebih kepada perasaan geram, dengan sang pemerkosa. Geram dan terkilan. Rasa kasihan mengacau jiwa seolah-olah mahu membuat kita berhenti membaca, tetapi tidak boleh kerana rasa geram juga meluap-luap.
Mungkin kerana gaya bahasanya yang agak bold sebegini menyebabkan beliau menerbitkan karyanya di DuBook Press. hehe.
2. Seringkali di dalam cerita ini, Anyss (watak utama), terngiang-ngian pesan rakan-rakannya bahawa beliau menjadi sasaran. Pengulangan sebegini juga pernah saya lihat di dalam buku Tuhan Manusia, karyanya yang diterbitkan pada tahun 2009, juga pada buku Hlovate, Contengan Jalanan yang mengingatkan berkali-kali, mereka yang bertangguh untuk berubah, tidak akan sempat untuk berubah (ayat sebenar dalam bahasa inggeris).
Pengulangan sebegini kadang boleh menimbulkan perasaan menyampah pada saya (sebagai pembaca).
"Yeee aku tau ko nak tekankan point ni~" atau
"Tak habis-habis nak ulang. takde point dah ke?"
Ayat-ayat sebegini sering juga datang di dalam benak, terutamanya ketika saya membaca Contengan Jalanan. Annoyed pulak rasa.
Tetapi tidak begitu pada karyanya yang satu ini. Pengulangan demi pengulangan yang dilakukan adalah untuk menekankan bahawa kata-kata itu terngiang-ngiang tidak sudah-sudah di kepala Anyss.
Tetapi bagaimana Faisal Tehrani menyelitkannya di dalam cerita berulang-ulang kali, dengan ayat yang berbeza, dalam situasi yang berbeza adalah sesuatu yang mengagumkan. Artistik. Mungkin antara faktornya adalah kebolehan beliau yang menguasai bahasa Melayu dengan baik.
3. Dalam karya ini juga, Faisal Tehrani kerap menggunakan bahasa pinjaman, contohnya 'interbiu', walhal beliau adalah seorang yang menguasai kosa kata bahasa melayu sastera yang hebat. Lihat sahaja karya-karya beliau yang menggunakan bahasa melayu klasik. Gila kentang. Dalam masa yang sama, penggunaan bahasa melayu beliau juga tidak terabai, dengan adanya penggunaan istilah-istilah sastera yang mencantikkan ayat-ayat di dalam cerita ini. Ini menunjukkan bahawa penulis adalah seorang yang sangat versatil (see what I did there?).
Pada pendapat saya, penggunaan bahasa pinjaman sebegini adalah salah satu cara berbahasa yang mungkin tiada keasliannya, tetapi jika pandai digunakan, boleh saja mengindahkan lagi ayat yang kita gunakan. Saya sendiri sebenarnya kurang gemar menggunakannya, tetapi setelah melihat Faisal Tehrani yang acap kali menggunakannya (seperti 'Advencer si Peniup Ney), maka mungkin selepas ini saya akan cuba membiasakan diri, tanpa mengabaikan kosa kata yang asal.
4. Novel ini tiada bab. Hanya satu cerita yang berterusan, diselitkan dengan monolog dalaman serta buah fiiran Anyss yang menerawang mengenangkan isu yang sedang dia perjuangkan.
Jalan Cerita
1. Faisal Tehrani adalah seorang yang sangat menekankan peranan latar dalam satu-satu cerita. Dengan penceritaan latar, karyanya tampak 'hidup'. Dalam buku yang hanya setebal 112 muka surat ini, apalah sangat yang boleh diceritakan, kan?
Tetapi penulis bukanlah seorang penulis amatur. Latar tempat watak utama yang digunakan hanya satu, iaitu di Beijing. Dan keratan-keratan akhbar (yang menguasai separuh dari buku ini) pula menggunakan latar hutan di Sarawak. Dua latar ini menghiasi cerita dengan secukupnya, tidak kurang dan tidak pula berlebihan.
Lihat saja bagaimana terperincinya penceritaan penulis tentang Beijing. Seolah-olah kita membontoti watak utama ketika Anyss bersiar-siar melancong di sana. Fakta-fakta yang dilontar pula tidaklah terlalu berat untuk dihadam, dan sedap dibaca.
Penggunaan bahasa kaum Penan juga membantu pembaca menggambarkan lagi bagaimana suasana kampung mereka di dalam hutan di Sarawak. Seperti biasa, setiap karya yang ditulis akan sarat dengan perincian sebegini.
Ini adalah salah satu kelebihan Faisal Tehrani yang sukar untuk dikuasai oleh penulis-penulis lain. Ada yang cuba meniru penceritaan sebegini, tetapi sering sahaja fakta-fakta yang diberikan kering dan tidak menggiurkan.
2. Jelas sekali di dalam novel ini, jalan cerita tidak ditekankan. Yang lebih penting adalah isu yang ingin diketengahkan. Bagaimana wanita-wanita Penan dirogol. Bagaimana tenatnya hutan di Sarawak. Bagaimana bangsatnya ahli politik dan pihak berkuasa yang tidak membantu mereka. Bagaimana 'lahanatnya' (ayat penulis) media massa.
Jalan cerita tidak berbelit, malah agak ringkas. Keratan-keratan akhbar yang diselitkan saja sudah memenuhi separuh dari buku ini. Penekanan pada isu yang ingin dibawa sangat serius dan membuatkan pembaca turut risau.
3. Penulis sepertinya berulang kali cuba membuat situasi yang subtle untuk menunjukkan siapa antagonis cerita ini. Tetapi oleh kerana perbuatan aneh sebegitu disebutkan (seperti jelingan tajam, dan pemandu yang tidak mesra seolah-olah ada yang tidak kena), menampakkan siapa sebenarnya dia. Perkara sebegini sudah selalu saya lihat, terutama dalam buku-buku yang cuba meletakkan unsur thriller, tetapi tidak berjaya. Agaknya memang susah nak buat klu sebegitu dalam bentuk penulisan.
4. Jalan cerita agak tergantung. Mungkin akan ada pembaca yang tidak berpuas hati, tetapi bagi saya itu pengakhiran yang kena pada tempatnya. Pertama, ini kisah Anyss. Mati Anyss, maka tamatlah cerita. Kedua, kematiannya yang mendadak begitu di kala isu ini belum tamat diperjuangkan, menunjukkan bahawa isu ini masih berlaku. Malah, anaknya pula yang akan menyambung perjuangannya. Pembaca juga saya kira turut merasa tanggungjawab yang ingin diletakkan atas pundak kita supaya lebih prihatin atas isu ini
Isi/Nilai Murni
Antara isu yang ingin diketengahkan oleh penulis dalam cerita ini adalah:
1. Pemerkosaan gadis-gadis Penan (saya rasa persoalan ini timbul sekitar tahun 2008). Usai membaca karya ini, saya masih tidak sempat mengkaji adakah isu ini benar-benar terjadi. Tetapi keratan-keratan akhbar yang diselitkan (macam betul je petikan-petikan tu) menguatkan lagi bahawa peristiwa ini berlaku. Yang merunsingkan, pihak-pihak berkuasa menafikan sekeras-kerasnya apa yang berlaku (setakat pembacaan saya). Ini selari dengan tulisan penulis, yang membawa kepada poin kedua:
2. Penglibatan penguasa negeri dan orang penting dengan pembalakan yang berleluasa di hutan sekitar Sarawak. Pembalakan, seperti yang ramai maklum, walaupun membawa keuntungan kepada negara, tetapi tidaklah banyak. Ini kerana, duit-duit hasil pembalakan dimonopoli oleh pembalak-pembalak, dan tidak dipulangkan kepada kaum-kaum asli di Sarawak (seperti yang diceritakan di dalam buku ini).
Bukan itu saja, pembalakan juga memang membawa keburukan yang banyak. Hasil-hasil hutan dieksploitasi sesuka hati, menyebabkan gangguan ekosistem flora dan fauna yang membawa kepada kekurangan sumber pendapatan dan makanan bagi kaum yang menetap di situ. Air-air sungai juga menjadi keruh dan mencemarkan sumber air penduduk tempatan. Semua ini adalah pengorbanan yang terpaksa dihadapi oleh penduduk tempatan dek kerana kerasukan seorang dua manusia.
3. Isu-isu hak asasi kritikal sebegini jarang sekali diketengahkan oleh sesiapa, lebih-lebih lagi dalam bentuk penulisan kreatif begini. Tetapi yang menariknya, isu alam sekitar dan orang asli pernah disebut di dalam tulisan Kak Munirah, dalam salah satu cerpennya yang dihimpunkan di dalam Kopi-ah (tak ingat nama cerpennya apa). Juga, Kak Munirah dalam novel sulungnya pernah menceritakan tentang Beijing, juga secara terperinci. Cuma mungkin penggunaan bahasa dan gaya penceritaan membezakan kedua penulis ini.
Kesimpulan
Buku ini walaupun nipis, tetapi ceritanya tidak 'mentah', malah disajikan sempurna untuk pembaca. Saya yang sememangnya menggemari karya Faisal Tehrani, berasa lega kerana berjaya mendapatkan buku ini, serta menghabiskannya dalam tempoh sehari.
Dari sudut cerita, penulis tampak seolah-olah bereksperimen dengan gaya penulisannya yang lain dari kebiasaan. Bahasa yang agresif, gaya penceritaan tanpa bab, juga keratan-keratan akhbar yang amat banyak, tetapi tidak mencacatkan karya ini.
Dari sudut isu yang diketengahkan, penulis memang sering cuba menaikkan isu yang dilihat agak terpencil dalam masyarakat. Tiada unsur-unsur 'syiah', ataupun jalan cerita yang berbelit-belit, seakan-akan menyuruh para pembaca agar turut cakna akan isu yang dibawa.
Siapa yang patut baca buku ini?
-Penggemar karya Faisal Tehrani
-Mereka yang mahu berjinak-jinak dengan karya Faisal Tehrani
-Mereka yang mahu cakna dengan isu alam sekitar
-Mereka yang mahu cakna dan memperjuangkan hak asasi manusia, lebih-lebih lagi hak asasi wanita.
Oh satu lagi. Bak kata penulis, bukan isu Palestina saja yang boleh bawa kita ke syurga.
Fuh sejam menaip.
Cukup la kot.
Kalau korang dah baca dan nak komen, silakan.
Kalau korang nak baca tapi korang dah baca ulasan ni, ha padan muka. aku dah kata jangan baca lagi ulasan ni. Degil. Anak sapa ni?
nah hashtag siket!
#IWantToTouch ABook
#KMZ
*kalau rajin, cuba padankan buku ini dengan satu lagi karya, Bahlut. Juga tulisan Faisal Tehrani.
Serasa lama benar (cewah. serasa-serasa pulak) tak baca karya Faisal Tehrani. buku Perempuan Nan Bercinta dan Ketupat Cinta belum sempat dibaca. Semua bagi pinjam pada orang.
Setelah lama tidak mendengar khabar, akhirnya Faisal Tehrani tampil dengan karya barunya (tapi taklah baru sangat. aku je yang baru baca).
Buku setebal 12 halaman, berjudul Bagaimana Anyss Naik ke Langit ini adalah satu karyanya yang ringkas, straight to the point tetapi dalam masa yang sama kekal dengan gaya penulisannya.
sebab buku ni baru je habis baca tadi masa tunggu nak buat passport, maka ulasan kali ini mungkin agak terperinci. So, siapa yang nak baca dan taknak spoiler, sila jangan baca.
seriously.
Ok jom. Hoyeah!
Ok seperti biasa, saya suka kategorikan ulasan buku kepada tiga perkara utama,
1.Bahasa
2. Jalan cerita
3. Isi/nilai murni
Gaya Bahasa
1. Ini adalah kali pertama saya membaca karya beliau yang menggunakan bahasa yang cukup 'dewasa' tanpa berlapik dan berselindung. Saya kira ini adalah gaya bahasa yang ingin ditampilkan dalam karyanya yang satu ini, berbaur 'ekstrem'. Penggunaan kata yang dianggap lucah oleh masyarakat kita ini tidaklah digunakan terlalu kerap, tetapi sering digunakan ketika menceritakan tentang bagaimana gadis-gadis Penan itu dirogol. Sungguh terperinci.
Walaubagaimanapun, saya merasakan bahawa gaya bahasa sebegitu sepatutnya tidaklah menimbulkan rasa syahwat ataupun jelek, tetapi lebih kepada perasaan geram, dengan sang pemerkosa. Geram dan terkilan. Rasa kasihan mengacau jiwa seolah-olah mahu membuat kita berhenti membaca, tetapi tidak boleh kerana rasa geram juga meluap-luap.
Mungkin kerana gaya bahasanya yang agak bold sebegini menyebabkan beliau menerbitkan karyanya di DuBook Press. hehe.
2. Seringkali di dalam cerita ini, Anyss (watak utama), terngiang-ngian pesan rakan-rakannya bahawa beliau menjadi sasaran. Pengulangan sebegini juga pernah saya lihat di dalam buku Tuhan Manusia, karyanya yang diterbitkan pada tahun 2009, juga pada buku Hlovate, Contengan Jalanan yang mengingatkan berkali-kali, mereka yang bertangguh untuk berubah, tidak akan sempat untuk berubah (ayat sebenar dalam bahasa inggeris).
Pengulangan sebegini kadang boleh menimbulkan perasaan menyampah pada saya (sebagai pembaca).
"Yeee aku tau ko nak tekankan point ni~" atau
"Tak habis-habis nak ulang. takde point dah ke?"
Ayat-ayat sebegini sering juga datang di dalam benak, terutamanya ketika saya membaca Contengan Jalanan. Annoyed pulak rasa.
Tetapi tidak begitu pada karyanya yang satu ini. Pengulangan demi pengulangan yang dilakukan adalah untuk menekankan bahawa kata-kata itu terngiang-ngiang tidak sudah-sudah di kepala Anyss.
Tetapi bagaimana Faisal Tehrani menyelitkannya di dalam cerita berulang-ulang kali, dengan ayat yang berbeza, dalam situasi yang berbeza adalah sesuatu yang mengagumkan. Artistik. Mungkin antara faktornya adalah kebolehan beliau yang menguasai bahasa Melayu dengan baik.
3. Dalam karya ini juga, Faisal Tehrani kerap menggunakan bahasa pinjaman, contohnya 'interbiu', walhal beliau adalah seorang yang menguasai kosa kata bahasa melayu sastera yang hebat. Lihat sahaja karya-karya beliau yang menggunakan bahasa melayu klasik. Gila kentang. Dalam masa yang sama, penggunaan bahasa melayu beliau juga tidak terabai, dengan adanya penggunaan istilah-istilah sastera yang mencantikkan ayat-ayat di dalam cerita ini. Ini menunjukkan bahawa penulis adalah seorang yang sangat versatil (see what I did there?).
Pada pendapat saya, penggunaan bahasa pinjaman sebegini adalah salah satu cara berbahasa yang mungkin tiada keasliannya, tetapi jika pandai digunakan, boleh saja mengindahkan lagi ayat yang kita gunakan. Saya sendiri sebenarnya kurang gemar menggunakannya, tetapi setelah melihat Faisal Tehrani yang acap kali menggunakannya (seperti 'Advencer si Peniup Ney), maka mungkin selepas ini saya akan cuba membiasakan diri, tanpa mengabaikan kosa kata yang asal.
4. Novel ini tiada bab. Hanya satu cerita yang berterusan, diselitkan dengan monolog dalaman serta buah fiiran Anyss yang menerawang mengenangkan isu yang sedang dia perjuangkan.
Jalan Cerita
1. Faisal Tehrani adalah seorang yang sangat menekankan peranan latar dalam satu-satu cerita. Dengan penceritaan latar, karyanya tampak 'hidup'. Dalam buku yang hanya setebal 112 muka surat ini, apalah sangat yang boleh diceritakan, kan?
Tetapi penulis bukanlah seorang penulis amatur. Latar tempat watak utama yang digunakan hanya satu, iaitu di Beijing. Dan keratan-keratan akhbar (yang menguasai separuh dari buku ini) pula menggunakan latar hutan di Sarawak. Dua latar ini menghiasi cerita dengan secukupnya, tidak kurang dan tidak pula berlebihan.
Lihat saja bagaimana terperincinya penceritaan penulis tentang Beijing. Seolah-olah kita membontoti watak utama ketika Anyss bersiar-siar melancong di sana. Fakta-fakta yang dilontar pula tidaklah terlalu berat untuk dihadam, dan sedap dibaca.
Penggunaan bahasa kaum Penan juga membantu pembaca menggambarkan lagi bagaimana suasana kampung mereka di dalam hutan di Sarawak. Seperti biasa, setiap karya yang ditulis akan sarat dengan perincian sebegini.
Ini adalah salah satu kelebihan Faisal Tehrani yang sukar untuk dikuasai oleh penulis-penulis lain. Ada yang cuba meniru penceritaan sebegini, tetapi sering sahaja fakta-fakta yang diberikan kering dan tidak menggiurkan.
2. Jelas sekali di dalam novel ini, jalan cerita tidak ditekankan. Yang lebih penting adalah isu yang ingin diketengahkan. Bagaimana wanita-wanita Penan dirogol. Bagaimana tenatnya hutan di Sarawak. Bagaimana bangsatnya ahli politik dan pihak berkuasa yang tidak membantu mereka. Bagaimana 'lahanatnya' (ayat penulis) media massa.
Jalan cerita tidak berbelit, malah agak ringkas. Keratan-keratan akhbar yang diselitkan saja sudah memenuhi separuh dari buku ini. Penekanan pada isu yang ingin dibawa sangat serius dan membuatkan pembaca turut risau.
3. Penulis sepertinya berulang kali cuba membuat situasi yang subtle untuk menunjukkan siapa antagonis cerita ini. Tetapi oleh kerana perbuatan aneh sebegitu disebutkan (seperti jelingan tajam, dan pemandu yang tidak mesra seolah-olah ada yang tidak kena), menampakkan siapa sebenarnya dia. Perkara sebegini sudah selalu saya lihat, terutama dalam buku-buku yang cuba meletakkan unsur thriller, tetapi tidak berjaya. Agaknya memang susah nak buat klu sebegitu dalam bentuk penulisan.
4. Jalan cerita agak tergantung. Mungkin akan ada pembaca yang tidak berpuas hati, tetapi bagi saya itu pengakhiran yang kena pada tempatnya. Pertama, ini kisah Anyss. Mati Anyss, maka tamatlah cerita. Kedua, kematiannya yang mendadak begitu di kala isu ini belum tamat diperjuangkan, menunjukkan bahawa isu ini masih berlaku. Malah, anaknya pula yang akan menyambung perjuangannya. Pembaca juga saya kira turut merasa tanggungjawab yang ingin diletakkan atas pundak kita supaya lebih prihatin atas isu ini
Isi/Nilai Murni
Antara isu yang ingin diketengahkan oleh penulis dalam cerita ini adalah:
1. Pemerkosaan gadis-gadis Penan (saya rasa persoalan ini timbul sekitar tahun 2008). Usai membaca karya ini, saya masih tidak sempat mengkaji adakah isu ini benar-benar terjadi. Tetapi keratan-keratan akhbar yang diselitkan (macam betul je petikan-petikan tu) menguatkan lagi bahawa peristiwa ini berlaku. Yang merunsingkan, pihak-pihak berkuasa menafikan sekeras-kerasnya apa yang berlaku (setakat pembacaan saya). Ini selari dengan tulisan penulis, yang membawa kepada poin kedua:
2. Penglibatan penguasa negeri dan orang penting dengan pembalakan yang berleluasa di hutan sekitar Sarawak. Pembalakan, seperti yang ramai maklum, walaupun membawa keuntungan kepada negara, tetapi tidaklah banyak. Ini kerana, duit-duit hasil pembalakan dimonopoli oleh pembalak-pembalak, dan tidak dipulangkan kepada kaum-kaum asli di Sarawak (seperti yang diceritakan di dalam buku ini).
Bukan itu saja, pembalakan juga memang membawa keburukan yang banyak. Hasil-hasil hutan dieksploitasi sesuka hati, menyebabkan gangguan ekosistem flora dan fauna yang membawa kepada kekurangan sumber pendapatan dan makanan bagi kaum yang menetap di situ. Air-air sungai juga menjadi keruh dan mencemarkan sumber air penduduk tempatan. Semua ini adalah pengorbanan yang terpaksa dihadapi oleh penduduk tempatan dek kerana kerasukan seorang dua manusia.
3. Isu-isu hak asasi kritikal sebegini jarang sekali diketengahkan oleh sesiapa, lebih-lebih lagi dalam bentuk penulisan kreatif begini. Tetapi yang menariknya, isu alam sekitar dan orang asli pernah disebut di dalam tulisan Kak Munirah, dalam salah satu cerpennya yang dihimpunkan di dalam Kopi-ah (tak ingat nama cerpennya apa). Juga, Kak Munirah dalam novel sulungnya pernah menceritakan tentang Beijing, juga secara terperinci. Cuma mungkin penggunaan bahasa dan gaya penceritaan membezakan kedua penulis ini.
Kesimpulan
Buku ini walaupun nipis, tetapi ceritanya tidak 'mentah', malah disajikan sempurna untuk pembaca. Saya yang sememangnya menggemari karya Faisal Tehrani, berasa lega kerana berjaya mendapatkan buku ini, serta menghabiskannya dalam tempoh sehari.
Dari sudut cerita, penulis tampak seolah-olah bereksperimen dengan gaya penulisannya yang lain dari kebiasaan. Bahasa yang agresif, gaya penceritaan tanpa bab, juga keratan-keratan akhbar yang amat banyak, tetapi tidak mencacatkan karya ini.
Dari sudut isu yang diketengahkan, penulis memang sering cuba menaikkan isu yang dilihat agak terpencil dalam masyarakat. Tiada unsur-unsur 'syiah', ataupun jalan cerita yang berbelit-belit, seakan-akan menyuruh para pembaca agar turut cakna akan isu yang dibawa.
Siapa yang patut baca buku ini?
-Penggemar karya Faisal Tehrani
-Mereka yang mahu berjinak-jinak dengan karya Faisal Tehrani
-Mereka yang mahu cakna dengan isu alam sekitar
-Mereka yang mahu cakna dan memperjuangkan hak asasi manusia, lebih-lebih lagi hak asasi wanita.
Oh satu lagi. Bak kata penulis, bukan isu Palestina saja yang boleh bawa kita ke syurga.
Fuh sejam menaip.
Cukup la kot.
Kalau korang dah baca dan nak komen, silakan.
Kalau korang nak baca tapi korang dah baca ulasan ni, ha padan muka. aku dah kata jangan baca lagi ulasan ni. Degil. Anak sapa ni?
nah hashtag siket!
#IWantToTouch ABook
#KMZ
*kalau rajin, cuba padankan buku ini dengan satu lagi karya, Bahlut. Juga tulisan Faisal Tehrani.
No comments:
Post a Comment